A helyes bemelegítés

Mindenki tudja, hogy mennyire fontos a jó bemelegítés, az emberek nagy része mégsem jól használja ki ezt az értékes időt. A legnagyobb probléma a tudatosság hiánya. Melyik gyakorlatot miért, milyen intenzitással ...

Mit ajánl a sportorvos?

KÖNYVAJÁNLÓ - 3. kiadás!

A könyv teljesítménycentrikus szemlélet alapján közelít a sporttáplálkozáshoz, e bázisról ingatja meg a hazánkban megkövesedett egészségmegőrzés-centrikus beállítottságot

Mit ajánl a sportorvos?

D-vitamin a sportban

A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy a D-vitamin direkt módon képes befolyásolni a sportteljesítményt. Képes a a II-es típusú izomrostok méretét és számát is növelni és az össz- és szabad tesztoszteron szintet is emeli ...

Mit ajánl a sportorvos?

Sport esőben, szélben ...

Az időjárás különféle tényezői mindnyájunkra hatnak, kire jobban, kire kevésbé. A jól edzett szervezet nem reagál érzékenyen, de olykor ezt is védeni kell. Pontosan mitől?

Mit ajánl a sportorvos?

Sportorvosi lexikon

Sportorvos lexikon: Vitálkapacitás (VC)

Sportorvos lexikon: Vitálkapacitás (VC)

A légzésfunkciós paraméterek spirometriás vagy spirorgometriás vizsgálatok alatt monitorozhatók. Teljes cikk megtekintés

Sportorvos lexikon: Maximális oxigénfelvevő képesség (VO2max)

Sportorvos lexikon: Maximális oxigénfelvevő képesség (VO2max)

A légzésfunkciós paraméterek spirometriás vagy spirorgometriás vizsgálatok alatt monitorozhatók. Teljes cikk megtekintés

Sportorvos lexikon: Széndioxid-oxigén arány

Sportorvos lexikon: Széndioxid-oxigén arány

A légzésfunkciós paraméterek spirometriás vagy spirorgometriás vizsgálatok alatt monitorozhatók. Teljes cikk megtekintés

Sportorvos lexikon: Sav-bázis háztartás alakulása terhelés alatt

Sportorvos lexikon: Sav-bázis háztartás alakulása terhelés alatt

Erőkifejtés során az izomban felszaporodó tejsav hatására a vér pH-ja savas irányba tolódik el... Teljes cikk megtekintés

Sportorvos lexikon: Anaerob küszöb

Sportorvos lexikon: Anaerob küszöb

Fizikai terhelés (pl. futás) során az izmok működéséhez energiára van szükség. Teljes cikk megtekintés

Sportorvos lexikon: Állóképesség

Sportorvos lexikon: Állóképesség

Hosszan tartó sportbeli erőkifejtés mellett a fáradással szembeni ellenálló-képességet nevezzük állóképességnek. Teljes cikk megtekintés

Sportorvos lexikon: Cirkadián ritmus

Sportorvos lexikon: Cirkadián ritmus

A cirkadián ritmus a szervrendszerek élettanilag összehangolt működése, mely magába foglalja a testhőmérséklet, anyagcsere, légzés, keringés, központi idegrendszer szinkronizációját és 20-28 óránkénti perioódikus változásait. Teljes cikk megtekintés

Sportpszichológia

Para sport? Akik máshogy érnek célba

Para sport? Akik máshogy érnek célba

Nem szeretem a fogyatékos sportoló kifejezést, mert ez azt sugallhatja, hogy az illető kevesebb másoknál. A \"megváltozottak\" elnevezés is sántít, hiszen van, aki \"fogyatékával\" együtt született ... Teljes cikk megtekintés

Szeretet, szerelem, szex … sportpszichológia

Szeretet, szerelem, szex … sportpszichológia

Mit is jelent az valójában, ha a sportpszichológus olyan értékelő visszajelzést kap egy csoport lezárásakor, hogy „Szeretlek”! Vajon ijedjünk meg azonnal, fussunk szupervízióba, folytassunk egész estés eszmecseréket kollegákkal arról, hogy mit rontottunk el? Teljes cikk megtekintés

Testedzésfüggőség, amikor túl sok a sport

Testedzésfüggőség, amikor túl sok a sport

A fogyasztói társadalom elvárása a egyes ember felé, hogy tökéletesen teljesítsen, szép, és egészséges legyen. Ennek az elvárásnak megfelelni kemény munka árán lehet, aminek egyik útja a fitness – wellness iparág kialakulását hozta magával. Ez az új irány egyre többek életét, valamint az emberi kapcsolatok átalakulását is okozza. Változást tapasztalhatunk a közösségi rendszerek tekintetében is. Teljes cikk megtekintés

A sportolók szükségletei és motivációja

A sportolók szükségletei és motivációja

Ha mégis van a motivációnak valamilyen titka, akkor az annak a megértése, hogy vajon a sportolónak mire is van szüksége. Teljes cikk megtekintés

Sportolók kiégése

Sportolók kiégése

Voltál már rossz kedvű? Egy-egy sikeres periódus után azt vetted észre, hogy csökken a lelkesedésed? Gondolkodtál már azon, hogy mi válthatja ki, hogy előzhető meg? Teljes cikk megtekintés

Új technikák a sportorvoslásban

Regeneráció? NYOMÁS!

Regeneráció? NYOMÁS!

Sportolás, futás közben az alszár vénás billentyűi, amelyek a véráramlást egyirányúsítják erősen le vannak terhelve, látványosan ki is dagadnak. Az arra hajlamos emberekben ez viszerességhez vezethet. Egy enyhe, de jól szabályozott kompressziót nyújtó zokni fel tudja venni a plusz nyomás terhelés egy részét, ezzel tehermentesítve a vénabillentyűket. Teljes cikk megtekintés

Hogyan működik a Jiani kompressziós sportzokni?

Hogyan működik a Jiani kompressziós sportzokni?

A legtöbb ember feltételezi, hogy a szív pumpálja a vért a lábakba, majd onnan vissza a szívbe, ennek azonban csak a fele igaz. Valójában a szív csak kijuttatja a vért, és a láb izmai pumpálják vissza. Teljes cikk megtekintés

Kompressziós zokni? Nyomás!

Kompressziós zokni? Nyomás!

Egyre gyakrabban látni futókon, triatlonistákon térdzoknit, mintha csak a 80-as évek divatja szerint öltöztek volna fel - azzal a különbséggel hogy a zokni nem szivárványszínű és láthatólag technikai viselet. Sokan még a karjukra is húznak egy-egy kompressziós harisnyát hogy ezzel is erősítsék az élettani hatást. De miért is hordják ezeket a fura ruhadarabokat? Teljes cikk megtekintés

Modern krioterápiás módszerek a medicinában, a sportorvoslásban és az esztétikában

Modern krioterápiás módszerek a medicinában, a sportorvoslásban és az esztétikában

A hideg segítségével történő kezelés régóta ismert eljárás a gyulladáscsökkentés és a fájdalomcsillapítás terén. A krioterápia kifejezés a fagyasztásos eljárásokra vonatkozik, vagyis mikor a célzott területet 0 C-nál alacsonyabb levegővel vagy gázokkal kezelik. Teljes cikk megtekintés

Gyógytornász szemmel

Foci sérülések nélkül? A bemelegítés, a nyújtás és a törzsstabilitás jelentősége

Foci sérülések nélkül? A bemelegítés, a nyújtás és a törzsstabilitás jelentősége

A labdarúgás hosszú idő óta az egyik legnépszerűbb sportág – profi és amatőr szinten milliók űzik szerte a világon. Érthető, hiszen dinamizmusa révén hatékonyan fejleszti az állóképességet, emellett izgalmas, szórakoztató, és mivel „kell egy csapat” hozzá, remek közösségi élményt is nyújt. Nem hallgathatjuk el azonban, hogy –főleg alkalmi sportolóknál – veszélyei is vannak a lelkes futballozásnak. Teljes cikk megtekintés

Hogyan vigyázzunk a gerincünkre?

Hogyan vigyázzunk a gerincünkre?

Életünk során szinte mindannyian találkozunk a gerinc fájdalmával. Nagyon fontos tudnunk, hogy gerincünk az egyik legjobban karbantartható szervünk. Rendszeres tornával és egy kis odafigyeléssel a hétköznapokban sokáig elkerülhetjük a gerincproblémák megjelenését ... Teljes cikk megtekintés

Miért fontos a jó iskolatáska - gyógytornász szemmel

Miért fontos a jó iskolatáska - gyógytornász szemmel

Vizsgálatok bizonyítják, hogy a gyerekkori hátfájás hátterében nagyon gyakran a túl nehéz, vagy nem megfelelő iskolatáska cipelése áll. A vállra és a hátra nehezedő súly nem csupán kellemetlen a kisgyermek számára, de kifejezetten káros is. Teljes cikk megtekintés

Sportmasszázs

Sportmasszázs

Az iszlám fürdőkben (hammam), Palesztinában és Szíriában is közismert volt. Az ókori masszázstechnikákból fejlődött ki az újkorban elterjedt módszerek két nagy csoportja, a klasszikus-, és a reflexzóna masszázs. A mai sportmasszázs alapjában véve öt alaptechnikából épül fel: vibrációból, simításból, gyúrásból, dörzsölésből és ütögetésből, melyeknek kombinációja alkotja a masszázsprogramot. Teljes cikk megtekintés

Sportsérülések

Sportsérülések megelőzése

Sportsérülések megelőzése

A sportolók sérülései nem csak a teljesítményt befolyásolják, hanem jelentős szociális és gazdasági problémát is jelentenek. A sokféle sérülés és rizikótényező miatt a prevenciónak komplexnek kell lennie. Teljes cikk megtekintés

\

\"Töréspont\" azaz a sportsérülés utáni rehabilitáció

Nem minden sportsérülés végzetes, de sokszor okozhat a sportoló számára kényszerű pihenést. A legtöbb sérülés alapvetően fizikai okokból keletkezik, de sokszor közrejátszik benne a balszerencse és egyéb, például pszichoszociális faktorok. Teljes cikk megtekintés

 Hogyan kezelhető a sportsérülés? (I.)

Hogyan kezelhető a sportsérülés? (I.)

Habár a „PRICE-terápia” alkalmazása bármilyen sportsérülésnél segíthet, az a szakszerű terápiás láncnak csupán a kezdőpontja. A következőkben számos más kezelési módszert sorolunk fel, amelyeket orvos vagy más egészségügyi szakember javasolhat, a gyors és tökéletes gyógyulás érdekében. Teljes cikk megtekintés

Mi történik a szervezetben a sportsérülést követően?

Mi történik a szervezetben a sportsérülést követően?

A szöveti sérülés kórélettanának és a gyógyítás folyamatának ismerete fontos a kezelés megtervezése során. A gyógyítási folyamat 3 szakaszt foglal magába: a gyulladásos állapotot, a kötőszöveti sejt helyreállításának szakaszát és a kifejlődés-újjáalakítás (maturáció) szakaszát. A kémiai és fiziológiai folyamatok megértése segíthet a szakembereknek kiválasztani azokat a rehabilitációs beavatkozásokat, melyek maximalizálják a gyógyító és helyreállító folyamatokat. Az orvosnak azonosítania kell a sérült szöveteket és a sérüléses mértékét. A sérülés megfelelő besorolása határozza meg a rehabilitációs folyamatot (pl. az orsócsont törése más kezelést kíván, mint az alkar lágyszöveti sérülése, mint pl. a csukló feszítőizom íngyulladása). Teljes cikk megtekintés

Izom- és ínsérülések a sportban

Izom- és ínsérülések a sportban

Egyre többen folytatnak aktív életmódot és sportolnak egészségük megőrzése érdekében. Sajnos azok, akik túlterhelik magukat, vagy helytelen edzésmódszereket folytatnak, sérüléseket is szenvedhetnek Teljes cikk megtekintés

Sportsérülés bekövetkeztekor mi a teendő?

Sportsérülés bekövetkeztekor mi a teendő?

Mindegy, hogy a sérülés akut vagy túlterheléses, soha sem szabad próbálkozni a fájdalom leküzdésével azáltal, hogy a sportoló „rádolgozik\" a sérülésre. Ha fájdalma jelentkezik egy bizonyos mozdulat vagy aktivitás során, azonnal „megálljt\" kell parancsolni, vagyis abba kell hagyni a terhelést, mert annak folytatása csak további károsodást okozhat. Teljes cikk megtekintés

Kiket fenyeget leginkább a sportsérülés?

Kiket fenyeget leginkább a sportsérülés?

Ha egy ismert sportolónak kificamodik egy ízülete, vagy elszakad egy szalagja, abból biztos, hogy újsághír lesz, ám annak a sok ezer embernek az esetéről, aki hétvégén, szabadsága idején síelés, testépítés, vagy kerékpározás közben megsérül, néhány extrém kivételtől eltekintve szinte soha sem értesülünk. Pedig ők az igazán veszélyeztetettek, hiszen gyakran mindenfajta edzésprogram, szakmai segítség nélkül és főként alkalomszerűen sportolnak. Náluk a legnagyobb a kisebb-nagyobb sérülések kockázata. Sérülés szempontjából legveszélyeztetettebbek a gyerekek, serdülők, középkorú felnőtt férfiak és a nők. Teljes cikk megtekintés

Sportsérülések konzervatív kezelése

Sportsérülések konzervatív kezelése

Az élsportolónak és az amatőr sportolónak is rengeteg bosszúságot okozhat, amikor valamilyen sportsérülést szenved, és ez hosszú időre korlátozza van a mozgásban. Fontos tudni, hogy milyen fázisokban, hogy lehet kezelni a sportsérüléseket. Teljes cikk megtekintés

Teljesítményfokozó táplálkozás

Mit együnk edzés előtt, közben és után?

Mit együnk edzés előtt, közben és után?

A 2000-ben kiadott amerikai sporttáplálkozási irányelvek a következőkben fogalmazzák meg az edzés előtt, közben és után javasolt étkezés legfontosabb szempontjait. Teljes cikk megtekintés

A teljesítményfokozó sporttáplálkozás etikai kérdései

A teljesítményfokozó sporttáplálkozás etikai kérdései

A versenysport elsődleges célja kizárólag az önmagunk, korábbi eredményeink illetve versenytársaink feletti győzelem lehet, a sporttáplálkozás valódi célja a versenysport területén tehát a tágabb értelemben vett teljesítményfokozás az egészségkárosodás kockázatának minimalizálása mellett. Teljes cikk megtekintés

A vitaminok szerepe a fizikai és szellemi teljesítményfokozásban (x)

A vitaminok szerepe a fizikai és szellemi teljesítményfokozásban (x)

Legyen szó élsportolóról vagy szabadidő-sportolóról, a mindennapok stresszhelyzeteit nem könnyű közömbösíteni. Ginzeng multivitaminnal együtt hatékony megoldásnak bizonyul a szellemi és fizikai terheléssel szemben. Lássuk, miről is van szó! Teljes cikk megtekintés

Alapozást segítő vitaminok, ásványi anyagok

Alapozást segítő vitaminok, ásványi anyagok

Alapozó időszakban a legtöbb sportágban az edzésmennyiség emelésére, a megtett távok növelésére, a váltakozó intenzitású, folyamatos terhelésre, ill. az izomerő növelésére helyeződik a hangsúly. Ilyenkor nagyon lényeges a szervezetet felkészíteni a folyamatos igénybevételre és mindent megtenni annak érdekében, hogy az elvesztett folyadék, energia, vitamin, ásványi anyag, nyomelemek a lehető leghamarabb pótlásra kerüljenek. Teljes cikk megtekintés

D3-vitamin (kolekalciferol) - a hagyományos szemlélet szerint

D3-vitamin (kolekalciferol) - a hagyományos szemlélet szerint

A javasolt napi bevitel a D-vitamin – más néven ergoszterol – esetén 5 microgramm (400 NE), gyerekek esetén ennek kétszerese Teljes cikk megtekintés

Fogyasztás súlycsoportos sportágakban

Fogyasztás súlycsoportos sportágakban

A magyar sporttörténetben is találunk olyan sajnálatos eseteket, amelyekben a versenyző nem állhatott ki ellenfelével, mert a mérlegeléskor súlya többet nyomott a kelleténél, vagyis annál a súlycsoportnál, amelyikre benevezett Teljes cikk megtekintés

Hogyan előzhető meg a túlterhelés állapota?

Hogyan előzhető meg a túlterhelés állapota?

Az élsport sokak szerint olyan, mint a „pengeélen táncolás”, hiszen a sportoló nap, mint nap eljut teljesítőképességének határáig. Ezért nagyon lényeges a terhelések és regeneráció közötti egyensúly megteremtése. Ha a mérleg nyelve a tréningek felé billen, akkor kialakul a túlterhelés, majd később a túledzettség állapota. Teljes cikk megtekintés

A ginzeng szerepe a felkészülésben (x)

A ginzeng szerepe a felkészülésben (x)

Különösen az élsportban, de már a szabadidősportban is egyre nagyobb figyelem hárul az edzések és regeneráció mellett a különféle teljesítményfokozó, ill. megtartó készítmények alkalmazására. Csodaszerek persze nincsenek, mégis sok olyan étrend-kiegészítő érhető el, amelyek szedése segítheti a felkészülést. A ginzeng is ide tartozik. Teljes cikk megtekintés

Edzés/ verseny előtti, alatti, utáni étkezések optimális szénhidráttartalma

Edzés/ verseny előtti, alatti, utáni étkezések optimális szénhidráttartalma

Legyen szó átlagos edzésnapról vagy versenyről, a reggelik jelentősége megkérdőjelezhetetlen. Versenynapon is fontos a reggelizés, sőt még a verseny kezdete előtt 0,5–1 órával együnk meg egy közepes méretű banánt, hogy elkerülhetővé váljon a verseny alatti teljesítményromlás. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

FITTSÉGI MÉRÉSEK - MELYIKET?

FITTSÉGI MÉRÉSEK - MELYIKET?

Bármilyen céllal készített edzésterv kiindulópontja az egyén pillanatnyi edzettségi-, fizikai állapota. A diagnosztikus helyzetfeltáró motorikus tesztrendszerek területén az utóbbi években jelentős fejlődés mutatkozik. A motoros teszt- rendszerek egyik nagy csoportja a fittségi teszteké. ÖN MELYIK TESZTRENDSZERT HASZNÁLJA, HASZNÁLNÁ?





Étrend-kiegészítők, készítmények

BeaCo - Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

BeaCo - Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

A magnézium fontos az izmok, a szív és az idegek működéséhez OÉTI notifikációs szám: 6569/2010 Teljes cikk megtekintés

Greenfjord – Recover Sports Nutrition italpor

Greenfjord – Recover Sports Nutrition italpor

A Restitution italpor egy Norvégiában kifejlesztett új sporttáplálkozási termékcsalád képviselője. A kimerítő edzések, illetve versenyek utáni gyors funkcionális és strukturális felépülést célozza meg. Optimális feltételeket biztosít az izomszövetben a felépülési folyamatok mielőbbi beindulásához. A termék előállítása a tudomány mai állását tükröző kutatásokon alapul, melyek a teljesítményorientált sporttáplálkozásra irányulnak. A készítményt a nórvég kerékpározók csapata tesztelte a Tour de France és Giro d’Italia versenyeken. A norvég hegymászók is tesztelték a Himalájában Teljes cikk megtekintés

ELŐFLÓRÁT TARTALMAZÓ ProGastro AKTÍV  készítmény

ELŐFLÓRÁT TARTALMAZÓ ProGastro AKTÍV készítmény

A készítményben 6-9 féle jótékony hatású hasznos baktérium van, melyek a bélcsatornában is megtalálhatóak. Mivel az immunrendszer sejtjeinek 70-80%-a a bélfalban található, az egészséges bélflóra nélkülözhetetlen az immunrendszer kiegyensúlyozott működéséhez, ezzel hozzájárulhat különböző baktériumok, vírusok, gombák okozta légúti, húgyúti, nőgyógyászati fertőzések elleni védekezéshez. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A rendszeresen aktualizált „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. Az étrend-kiegészítők fogalmát oldalunkon annak nem rendeletben megfogalmazott szűkebb, hanem tágabb, köznapi szóhasználat és gyakorlati tapasztalatok szerint meghatározott értelmében használjuk. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi eszközök, műszerek

enPlus2 lökéshullám terápiás készülék – Medicoproject Kft.

enPlus2 lökéshullám terápiás készülék – Medicoproject Kft.

A Medicoproject Kft. több, mint 15 éve a Zimmer MedizinSysteme német, prémiukategóriás, fizikoterápiás és esztétikai berendezéseket készítő gyár kizárólagos képviselete Magyarországon. Főbb partnereink állami- és magánkórházak, gyógyfürdők, sportközpontok, sportklubok, idős otthonok, különböző rendelőintézetek, esztétikai klinikák stb. Az általunk kínált eszközökről, a www.medicoproject.hu oldalon részletes leírást, videókat, képeket, esetenként terápiás tanácsokat talál! Teljes cikk megtekintés

Cryo6 krioterápiás készülék – Medicoproject Kft.

Cryo6 krioterápiás készülék – Medicoproject Kft.

A Medicoproject Kft. több, mint 15 éve a Zimmer MedizinSysteme német, prémiukategóriás, fizikoterápiás és esztétikai berendezéseket készítő gyár kizárólagos képviselete Magyarországon. Főbb partnereink állami- és magánkórházak, gyógyfürdők, sportközpontok, sportklubok, idős otthonok, különböző rendelőintézetek, esztétikai klinikák stb. Az általunk kínált eszközökről, a www.medicoproject.hu oldalon részletes leírást, videókat, képeket, esetenként terápiás tanácsokat talál! Teljes cikk megtekintés

Boso Medilife PC3 vérnyomásmérő - Premium Health Concepts Kft.

Boso Medilife PC3 vérnyomásmérő - Premium Health Concepts Kft.

A Boso Medicus Uno a legújabb oszcillometrikus mérési elv szerinti technikán alapuló vérnyomásmérő. A pulzushullámok által kiváltott és a mandzsetta által továbbított nyomásingadozásokat („oszcillációkat”) érzékeli és a mikroprocesszoral kiértékeli. Teljes cikk megtekintés