Sport és környezet

Villámlás és sport

Villámlás és sport

Szabadéri sportolás (túrázás, kerékpározás, futás, labdarúgás vitorlázás stb.) során a villámcsapás okozta sérülés a leggyakoribb környezeti tényezőkkel kapcsolatos sportolói halálok Teljes cikk megtekintés

Hősérülések

Hősérülések

Az ember a többi emlőshöz hasonlóan egy szűk határokon belül változó, tehát viszonylag stabil testhőmérsékletet tart fent. A testhőmérséklet egyénenként is kis napi ingadozást mutat, nőknél pedig a menstruációs ciklus szakaszai is kihatnak rá. Teljes cikk megtekintés

Sport esőben, szélben ...

Sport esőben, szélben ...

Ma már az időjárás-jelentésekben is elmondják, milyen fronthatás érvényesül, hogy tudjuk, mikor kell rosszul lennünk - hallottam egyszer a cinikus véleményt. Pedig az időjárás különféle tényezői mindnyájunkra hatnak, kire jobban, kire kevésbé. A jól edzett szervezet - amilyen a sportolóké - nem reagál érzékenyen, de olykor ezt is védeni-kell. Pontosan mitől? Teljes cikk megtekintés

Folyadékpótlás hőségben

Folyadékpótlás hőségben

Az intenzív edzés befejezését követően első és legfontosabb dolog a levezetés, majd a nyújtó gyakorlatok elvégzése. Ezután jön az edzés során elvesztett folyadék pótlása. Optimális esetben az edzés alatti folyamatos folyadékfelvétel sokat segít abban, hogy a leadott kilók ne haladják meg a testtömeg 2%-kát. Teljes cikk megtekintés

Izzadás és hőszabályozás

Izzadás és hőszabályozás

A szervezet hőszabályozását több mechanizmus is biztosítja, a sugárzás, vezetés és az áramlás, melyek kombinációjával a környezet hőmérsékletéhez alkalmazkodni tud. Nyugalomban ez a három mechanizmus könnyen biztosítja a szervezet relatíve állandó hőmérsékletét, de ha bármilyen okból a hőtermelés fokozódik, egy negyedik mechanizmusra, az izzadásra is szükség van a hőegyensúly fenntartásához … Teljes cikk megtekintés

Aktív felnőttek

Nyomtat Küldés

Cukorbetegség és testedzés

A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már i. e. 600 évvel alkalmazták az indiai orvosok, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét – a diéta és az inzulin mellett – a terápia harmadik oszlopának tekinteni.

A cukorbetegség a gazdaságilag fejlett országokban a lakosság mintegy 5-6%-át érinti, a cukorbetegek száma világszerte meghaladja a 175 milliót, hazánkban félmillióra becsülhető, vagyis 10 millió lakost figyelembe véve nálunk a lakosság 5%-a tekinthető cukorbetegnek. A betegség nem csupán a betegek nagy száma miatt érdemel figyelmet, de hasonlóan a magas vérnyomáshoz, ebben a kórképben is számolnunk kell az alapbetegség szövődményeivel, amelyek főként az érrendszerben és az idegrendszerben fellépő károsodásokat jelentik. A kezelés költségei ezért mind az egyénre, mind az államra nézve komoly terhet jelentenek. Az észszerű megoldás - mint sok más betegség esetén - a megelőzés lenne, amely a 2-es típusú cukorbetegségben jól körvonalazható: helyes táplálkozás, rendszeres testmozgás, a normális testsúly tartása.

A cukorbetegségnek két formája ismeretes, az 1-es típusú cukorbetegség, amelyben a hasnyálmirigy nem termel inzulint, a beteg ezért inzulinkezelésre szorul, míg a 2-es típusú cukorbetegségben az inzulin termelése nem szűnik meg, azonban a szervezet sejtjei valamilyen okból elvesztik inzulin iránti érzékenységüket, ilyenkor általában nem szükséges inzulin adása. Míg az 1-es típusú cukorbetegség inkább fiatal korban lép fel, a 2-es típusú idősebb korban alakul ki.

A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már i. e. 600 évvel alkalmazták az indiai orvosok, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét - a diéta és az inzulin mellett - a terápia harmadik oszlopának tekinteni. Sajnálatos módon azonban mindmáig a gyakorlatban erről a harmadik pillérről hajlamosak vagyunk megfeledkezni, s a cukorbetegséggel foglalkozó igen alapos előírásokban is csak futólag történik említés a testedzésről, mint terápiás lehetőségről.

Kapcsolodó cikkek

Doppingmentesen!

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A rendszeresen aktualizált és feljesztett „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott hiteles igazoló dokumentumok NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a ELHANYAGOLHATÓ A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Könyvajánló: Teljesítményfokozó sporttáplálkozás

Könyvajánló: Teljesítményfokozó sporttáplálkozás

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus\" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

Fejben dől el

Fejben dől el

Megjelent a több mint 300 oldalas, Fejben dől el – sportpszichológia mindenkinek című könyvet, amely a szakterület szinte minden részével foglalkozik. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.