Gyógynövények a sportban

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás című könyv

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás című könyv

"Egy könyvet szeretnék bemutatni, mely messzemenően alkalmas a (sport)táplálkozástani ismereteink megalapozására, bővítésére. Tihanyi András grandiózus műve, a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás régóta váratott már magára. Mindezidáig magyarul nem volt olvasható ehhez hasonló igényes és a teljességre törekvő munka, amelyet örömmel üdvözölt a táplálkozástanban érdekelt közönség. A hiánypótló mű nem titkolt célja, hogy a reklámkiadványok, a bulvársajtó, elavult eredményeken alapuló összefoglaló könyvek, esetleg anyagi önérdekek alapján dolgozó táplálkozás-celebek, kóklerek és ál-szakemberek nyújtotta dzsungelben könnyebben el tudjon igazodni az ember. Teljesítménycentrikus szemlélet alapján közelít a sporttáplálkozáshoz, e bázisról kísérli meg megingatni a hazánkban megkövesedett egészségmegőrzés-centrikus beállítottságot." Teljes cikk megtekintés

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményre közvetetten a teljesítmény szorongás, a versenydrukk, a stressz csökkentésén keresztül is lehet hatni. Számos kiváló növény ismert a környezetünkben, amelynek szedatív - anxiolitikus, altató, vagy éppen hangulatjavító - szorongást oldó aktív komponense hasznos. Teljes cikk megtekintés

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményt nagyban befolyásolja a motoros és a mentális funkciók összhangja, ez utóbbin belül is a kognitív funkciókhoz tartozó koncentrációs készség, az összpontosításra törekvés minél magasabb szintje. Ebben segíthetnek bizonyos növények kivonatai. Teljes cikk megtekintés

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportolók azon vágya, hogy a teljesítményük javuljon évszázadokra nyúlik vissza, valahol az első versenyek, nemzetközi megmérettetések, olimpiák idejére. Világszerte a sportolók 40-60 %-a fogyaszt valamilyen étrend-kiegészítőt Teljes cikk megtekintés

Aktív felnőttek

Nyomtat Küldés

Depressziós vagyok, sportolhatok?

A rendszeres fizikai aktivitás jótékony hatásairól szinte megszámlálhatatlanul sok tudományos közlemény számol be. Az eredmények szerint a szív-érrendszeri betegségek megelőzésében és kezelésében vitathatatlan a sport szerepe. Az anyagcsere paramétereket, hormonszinteket is kedvezően befolyásolja. De vajon ajánlható-e a depresszió megelőzésére, ill. a kezelés kiegészítésére a rendszeres testmozgás?

Egy 1970-es években készített vizsgálat eredményei szerint a fizikai aktivitási szint emelésével nem csökken a depresszió kialakulásának esélye. Azonban a rendszeres mozgás abbahagyását követően másfélszeresére nő a depresszió előfordulási gyakorisága, azokhoz képest, akik évtizedeken át megőrzik a rendszeres mozgásprogramot. Számos, több éven át tartó, ú.n. longitudinális kutatás tanulsága alapján, rendszeres sport hatására nem csupán az élettani folyamatok alakulnak kedvezően, hanem a lelki tényezők is. A testmozgás csökkenti a depresszió előfordulási gyakoriságát egészséges felnőttek körében. A szív-érrendszeri betegségekben, valamint major depresszióban szenvedők érzelmi állapotát kedvezően alakítja, a depressziót oldja.

Fizikai aktivitás hatására nő az önbizalom, javul az önértékelés. Ennek talaján megváltoznak a stresszre kialakuló idegrendszeri, ill. hormonális élettani reakciók. Mindez azt jelenti, hogy a mindennapos stresszhelyzetekre sokkal higgadtabban reagálunk, illetve sokkal több, nagyobb stressz-szint váltja ki a kedvezőtlen hormonális és idegrendszeri választ (idegességet, gyorsult szívműködést, erek összehúzódását, vércukorszint emelkedést, stb.).

A legfrissebb amerikai ajánlások (American College of Sports Medicine, 2010) szerint a hangulatzavarok (különösen a depresszió és szorongás esetén) kezelésében a rendszeres testmozgásnak számos jótékony hatása kedvezően befolyásolja a betegség kimenetelét. A testedzés javítja az alvást, az általános közérzetet, hangulatot, emellett segít a pozitív önértékelésben és énkép kialakításában, valamint az energiaszint, az életerő emelésében, a mindennapos stresszhelyzetek leküzdésében. Éppen ezért a mozgásprogramot a következőképp célszerűéletmódba ültetni:

  • Konzultáljunk a kezelőorvossal a szedett gyógyszerek mellékhatását illetően, mert az antidepresszánsok egy része csökkenti a sportteljesítményt, nehézkessé válhat a mozgást, „lustábbá" tesz. Mindezt az edzéstervezésnél érdemes figyelembe venni. A szedett gyógyszereket tilos (!) abbahagyni.
  • Elsődleges a választott sportág örömteli művelése, vagyis törekedjünk arra, hogy olyan mozgásformát válasszunk, amelynek gyakorlása nem okoz különösebb erőfeszítést.
  • Nyugodt, békés környezetet jelöljünk ki az edzésprogramhoz. Fontos, hogy a testmozgás stresszmentes környezetben valósuljon meg.
  • Ha az edzettségi szintünk alacsony, akkor érdemes 5-10 perc mozgással kezdeni és óvatosan emelni a mozgás időtartamát úgy, hogy eljussunk napi 20-60 perc folyamatos mozgásig.
  • Hetente legalább kétszer végezzünk rezisztencia-edzést (súlyokkal, ellenállással szemben végzett gyakorlatok), amely a nagyobb izomcsoportokra terjedjenek ki. Végezzünk 1-3 sorozatot10-15 ismétlésszámban, közepes intenzitáson.
  • Egészítsük kis a mozgásprogramot jógázással, tai-chival. Mindezek a mozgásformák segítik a szorongás legyőzését és az ellazulás képességének kialakítását. 

 

Az első lépés mindig nagyon nehéz, vagyis sok esetben idő kell, mire az ember rászánja magát a rendszeres testmozgásra. Azonban soha nincs késő elkezdeni és mindenképp megéri!

Kapcsolodó cikkek

Mi vár ránk Rióban?

Utazás, szex és sport - Mi vár ránk Rióban?

Utazás, szex és sport - Mi vár ránk Rióban?

Sportoló vagy, járod a világot? Turista vagy és imádsz utazni? Szívesen útra kelsz és bejárod a világ minden táját, de közben szeretnél tisztában lenni az adott országban rejlő megbetegedésekkel és azzal is, hogy védekezhetsz ellenük? Teljes cikk megtekintés

Utazók hasmenése, hasmenéssel járó betegségek – Mi vár ránk Rióban?

Utazók hasmenése, hasmenéssel járó betegségek – Mi vár ránk Rióban?

Különösen utazások, külföldi versenyek során lépnek fel a mindenkit veszélyeztető, hasmenéssel és hányással, hasi görcsökkel, fájdalommal, lázas állapottal járó fertőzések, amelyek hamar kritikus állapotot idézhetnek elő. A kiváltó ok lehet baktérium (az esetek kb. 90 %-ában), vírus- (az esetek kb. 10 %-ában) vagy parazitafertőzés. Előfordulási gyakorisága 4–40 %, legalacsonyabb az olyan fejlett államokba utazóknál mint az USA, Kanada, Nyugat-Európa országai, Japán, Ausztrália, valamivel rosszabb a helyzet (8–15 %) a Kínába, Oroszországba, Kelet-Európába, míg a legkedvezőtlenebb adatok a Latin-Amerikába, Afrikába, Közel-Keletre, Indiába utazók köréből ismeretesek. Teljes cikk megtekintés

Dengue láz - Mi vár ránk Rióban?

Dengue láz - Mi vár ránk Rióban?

A dengue láz vírusos megbetegedés, melyet szúnyogok terjesztenek. A fertőződés trópusi és szubtrópusi vidékeken a leggyakoribb, különösen az esős évszakban vagy egy természeti katasztrófa, például árvíz vagy hurrikán után. Valószínűleg sokkal gyakrabban betegíti meg a turistákat, mint amennyiről tudomásunk van, mivel a tünetek a kint tartózkodás alatt lezajlanak, hazatérve már csak néhányan kerülnek kórházi kivizsgálásra. Közép-Amerika, Dél-Amerika középső és északi területein, Dél-Ázsia országaiban, Indiában, Afrika középső és déli részén háromévente jeleznek nagyobb járványokat. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.