Nyomtat Küldés

Sportoló cukorbetegek lábápolása

Cukorbeteg gondozását végző orvosnak egyik feladata megismertetni a beteggel a lábápolás fontosságát. A fizikailag aktív életmódot folytató, esetleg sportoló cukorbeteg esetében erre fokozottan kell felhívni a figyelmet, mert a testedzés közben keletkezhetnek a lábon sérülések. A sérülések oka részben maga a testmozgás, de hajlamosító tényező a már említett ideg- és érkárosodás.

Az idegkárosodás, amennyiben az érzőidegeken jelentkezik, tünete a fájdalom- és hőérzés csökkenése vagy elvesztése lehet. Ezért a beteg nem veszi esetleg észre a lábon keletkező sérüléseket, vízhólyagokat, sebeket. Kisebb ízületi sérülések, húzódások is észrevétlenek maradhatnak.

A mozgató idegek károsodása egyensúlyi zavarokhoz, izomgyengeséghez, a lábujjak deformitásához vezethet. Mindezek ugyancsak a sérülések fokozott veszélyével járnak.

Az érrendszeri károsodások cukorbetegségben leggyakrabban a kis ereken, hajszálerekben keletkeznek, de károsodhatnak a nagyobb verőerek (lábszár, comb, has verőerei) is. A lábfejen lévő érkárosodás következtében kisebb bőrsérülések is nehezen gyógyulnak, a kezelésnek makacsul ellenállva akár üszkösödéshez is vezethetnek, amely esetleg a láb csonkolását is szükségessé teheti.

 

Igen fontos ezért a gondos lábápolás cukorbetegségben, az alábbi tanácsok betartása:

  1. Válasszon kényelmes edzőcipőt, amelyben a lábujjait szabadon tudja mozgatni. Legjobb ha a cipő felsőrésze puha bőrből készült. A cipőt ne fűzze be túl szorosra, de a túl laza fűzés sem előnyös, mert nem ad kellő stabilitást a lábnak. Jól beválik a bogáncszáras cipő is.
  2. Ha új cipőt vesz, először ne viselje 1 óránál tovább.
  3. Vizsgálja meg a lábát minden nap testedzés után és lefekvés előtt, nincs-e rajta piros folt, sérülés, sebzés, duzzanat, vagy hólyag. A legkisebb sérülést se hanyagolja el.
  4. A kis sebet, vagy feltörést is tartsa tisztán és szárazon, a leghelyesebb, ha sürgősen megmutatja kezelőorvosának. Addig függessze fel edzésprogramját.
  5. Ne járjon mezítláb, mert esetleg kisebb sérüléseket nem érez meg. Otthon hordjon papucsot, uszodában, vagy öltözőben fürdőpapucsot.
  6. Naponta mossa meg a lábát langyos vízben. He használjon szárító, vagy illatosított szappant, dezodoráló sprayt, mert kiszárítja bőrét, ami így könnyebben sérül. Lábmosás után gondosan törölje szárazra lábát. A lábujjak között használhat hintőport.
  7. Körömvágásnál ügyeljen arra, hogy ne sebezze meg lábujját, különösen a sarkoknál. Benőtt köröm esetében forduljon kezelőorvosához.
  8. Naponta cseréjen harisnyát. Minden edzéshez használjon tiszta zoknit. Legjobb a pamutzokni, amely nem szorítja a lábát és nem bordás szövésű.

Kapcsolodó cikkek