Gyógynövények a sportban

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás című könyv

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás című könyv

"Egy könyvet szeretnék bemutatni, mely messzemenően alkalmas a (sport)táplálkozástani ismereteink megalapozására, bővítésére. Tihanyi András grandiózus műve, a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás régóta váratott már magára. Mindezidáig magyarul nem volt olvasható ehhez hasonló igényes és a teljességre törekvő munka, amelyet örömmel üdvözölt a táplálkozástanban érdekelt közönség. A hiánypótló mű nem titkolt célja, hogy a reklámkiadványok, a bulvársajtó, elavult eredményeken alapuló összefoglaló könyvek, esetleg anyagi önérdekek alapján dolgozó táplálkozás-celebek, kóklerek és ál-szakemberek nyújtotta dzsungelben könnyebben el tudjon igazodni az ember. Teljesítménycentrikus szemlélet alapján közelít a sporttáplálkozáshoz, e bázisról kísérli meg megingatni a hazánkban megkövesedett egészségmegőrzés-centrikus beállítottságot." Teljes cikk megtekintés

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményre közvetetten a teljesítmény szorongás, a versenydrukk, a stressz csökkentésén keresztül is lehet hatni. Számos kiváló növény ismert a környezetünkben, amelynek szedatív - anxiolitikus, altató, vagy éppen hangulatjavító - szorongást oldó aktív komponense hasznos. Teljes cikk megtekintés

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményt nagyban befolyásolja a motoros és a mentális funkciók összhangja, ez utóbbin belül is a kognitív funkciókhoz tartozó koncentrációs készség, az összpontosításra törekvés minél magasabb szintje. Ebben segíthetnek bizonyos növények kivonatai. Teljes cikk megtekintés

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportolók azon vágya, hogy a teljesítményük javuljon évszázadokra nyúlik vissza, valahol az első versenyek, nemzetközi megmérettetések, olimpiák idejére. Világszerte a sportolók 40-60 %-a fogyaszt valamilyen étrend-kiegészítőt Teljes cikk megtekintés

Aktív felnőttek

Nyomtat Küldés

Útmutató cukorbetegek testedzéséhez

Leginkább ajánlható fizikai aktivitások a nagy izomtömegeket megmozgató, dinamikus, aerob jellegű mozgásformák, amelyek többnyire pontosan adagolhatók (pl. séta, gyaloglás, kocogás, kerékpározás, úszás). De mire figyeljünk sport közben?

  • A cukorbeteg orvosa előírásainak betartása mellett, amit önmaga tehet saját érdekében az, hogy végezzen rendszeres testedzést, vagy sportoljon. Ha aktív életmódot folytatott, ne hagyja abba.
  • Mielőtt elkezdi a rendszeres testmozgást, beszélje meg kezelőorvosával.
  • Leghasznosabb a szívet, vérkeringést, légzőrendszert fejlesztő, dinamikus jellegű mozgás (séta, gyaloglás, kocogás, kerékpár, úszás stb.), de tanácsos kiegészíteni erősítő gyakorlatokkal is.
  • Ha addig nem mozgott rendszeresen, kezdje fokozatosan emelkedő időtartamú és intenzitású mozgással. Edzésprogramját fokozatosan építse fel: kb. 70%-os intenzitású, legalább 30 percig tartó, hetente 5 alkalommal végzett testedzés az elérendő cél. l~e feledkezzen meg a bemelegítésről és levezetésről sem (5-10 perc).
  • Ha korábban semmiféle testmozgást nem végzett, kezdje edzéseit 5-10 perc kényelmes sétával.
  • Tartsa be azokat az előírásokat, amelyek révén elkerülheti a hipoglikémiát. Ha fokozottan izzad, 15-20 percenként igyon ásványvizet.
  • Ha károsodtak az ideghártya erei, kerülje a nagyobb intenzitású terhelést, valamint az olyan gyakorlatokat, amelyek emelhetik vérnyomását (például nehezebb súly emelése).
  • Csak olyan sportokat válasszon, amelyekben a vércukorszint hirtelen csökkenése (hipoglikémia) által okozott rosszullét nem járhat életveszéllyel (pl. ejtőernyőzés, sziklamászás, búvársport).
  • Tartsa be a biztonságos sportolásra vonatkozó javaslatokat. 10. Testedzés előtt, alatt és után kerülje alkoholtartalmú italok fogyasztását.
  • Tartsa be a lábápolásra vonatkozó tanácsokat.
  • Ismerje meg, szervezete hogyan reagál a testedzésre. Vezessen edzésnaplót, amelyben a végzett testmozgás mellett feltünteti a mért vércukorértékeket és pulzusszámot is. Tapasztalatait beszélje meg kezelőorvosával.

Kapcsolodó cikkek

Mi vár ránk Rióban?

Utazás, szex és sport - Mi vár ránk Rióban?

Utazás, szex és sport - Mi vár ránk Rióban?

Sportoló vagy, járod a világot? Turista vagy és imádsz utazni? Szívesen útra kelsz és bejárod a világ minden táját, de közben szeretnél tisztában lenni az adott országban rejlő megbetegedésekkel és azzal is, hogy védekezhetsz ellenük? Teljes cikk megtekintés

Utazók hasmenése, hasmenéssel járó betegségek – Mi vár ránk Rióban?

Utazók hasmenése, hasmenéssel járó betegségek – Mi vár ránk Rióban?

Különösen utazások, külföldi versenyek során lépnek fel a mindenkit veszélyeztető, hasmenéssel és hányással, hasi görcsökkel, fájdalommal, lázas állapottal járó fertőzések, amelyek hamar kritikus állapotot idézhetnek elő. A kiváltó ok lehet baktérium (az esetek kb. 90 %-ában), vírus- (az esetek kb. 10 %-ában) vagy parazitafertőzés. Előfordulási gyakorisága 4–40 %, legalacsonyabb az olyan fejlett államokba utazóknál mint az USA, Kanada, Nyugat-Európa országai, Japán, Ausztrália, valamivel rosszabb a helyzet (8–15 %) a Kínába, Oroszországba, Kelet-Európába, míg a legkedvezőtlenebb adatok a Latin-Amerikába, Afrikába, Közel-Keletre, Indiába utazók köréből ismeretesek. Teljes cikk megtekintés

Dengue láz - Mi vár ránk Rióban?

Dengue láz - Mi vár ránk Rióban?

A dengue láz vírusos megbetegedés, melyet szúnyogok terjesztenek. A fertőződés trópusi és szubtrópusi vidékeken a leggyakoribb, különösen az esős évszakban vagy egy természeti katasztrófa, például árvíz vagy hurrikán után. Valószínűleg sokkal gyakrabban betegíti meg a turistákat, mint amennyiről tudomásunk van, mivel a tünetek a kint tartózkodás alatt lezajlanak, hazatérve már csak néhányan kerülnek kórházi kivizsgálásra. Közép-Amerika, Dél-Amerika középső és északi területein, Dél-Ázsia országaiban, Indiában, Afrika középső és déli részén háromévente jeleznek nagyobb járványokat. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.