Sport egészségesen

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

A sérülések megelőzése érdekében gyerekeknél tulajdonképpen csoportos erőfeszítésre van szükség, ami igényli a szülők, edzők és a gyerekek együttműködését is. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése. Teljes cikk megtekintés

A sportorvosi vizsgálat részei

A sportorvosi vizsgálat részei

A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése, azon elváltozások felismerése, amelyek megléte esetén a versenyszerű sport, illetve egy adott sportág folytatása egészségkárosító hatású lehet. Alapvető célja tehát a sportoló egészségének védelme. Ezen vizsgálatokat az Országos Sportegészségügyi Intézet sportegészségügyi szakrendelésének, valamint az Országos Sportegészségügyi Hálózatnak a sportorvosai végzik 18 éven aluli versenyzőnél félévente, 18 év felett évente. A sportorvosi vizsgálatokat úgy kell időzíteni, hogy legalább 6 hét legyen a verseny előtt az esetlegesen szükséges gyógykezelésre. Versenyezni - néhány sportág kivételével - csak érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. (A sportorvoslás szabályait a 215/2004. (VII.13.) kormányrendelet rögzíti – ld. 5. sz. melléklet) A módszertani levél tartalmazza a sportorvosi vizsgálat részeit az egyes sportágakban, a sportorvosi minősítés szempontjait egyes betegségek, kórállapotok szerint. Utóbbin belül jelentőségénél fogva kiemelt részletességgel tárgyalja a cardiovascularis betegségeket. A sportágak különböző típusú osztályozásait tartalmazó táblázatok elősegítik a lehető legtöbb szempontot figyelembe vevő mérlegelés alapján történő elbírálást. Teljes cikk megtekintés

Láz

Láz

Miként befolyásolja a láz (a testhőmérséklet kóros emelkedése) az edzésmunkát, sportolást? Teljes cikk megtekintés

Hörghurut

Hörghurut

A légcső és hörgők heveny gyulladása, mely heveny felső légúti fertőzés részjelensége. Kialakulásában vírusok, baktériumok játszanak szerepet. Hajlamosító tényező a légszennyezettség, dohányfüst, gyenge ellenálló-képesség. A fertőzés gyakran spontán lezajlik, maradéktalanul gyógyul Teljes cikk megtekintés

Gyomor-bélhurut

Gyomor-bélhurut

A gyomor és bélnyálkahártya heveny gyulladása, melyben számos kiváltó ok játszhat szerepet, például gyógyszerek, alkohol, fertőzések, stressz Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozási "alapozó"

Folyadékpótlás a gyakorlatban

Folyadékpótlás a gyakorlatban

Testtömegünk 60 %-át víz képezi. A víz fontos szerepet játszik testünk hűtőrendszerében, a szöveteken keresztül tápanyagokat szállít, és a vér megfelelő koncentrációját biztosítja Teljes cikk megtekintés

Mit együnk napközben? – sporttáplálkozási

Mit együnk napközben? – sporttáplálkozási "alapozó"

Nem mindegy, hogy az autóba milyen üzemanyag kerül, így pláne nem mindegy, hogy milyen étellel biztosítjuk az energiát izmaink, szerveink, sejtjeink működéséhez. A verseny- és szabadidősportolók életének elengedhetetlen része a megfelelő táplálkozás, amely nem csupán az edzések, versenyek utáni regenerációban nélkülözhetetlen, hanem a teljesítményt is rendkívüli módon befolyásolja. Teljes cikk megtekintés

Kezdjük a reggelivel

Kezdjük a reggelivel

Ki gondolná, hogy az összes étkezés közül a reggelire hárul a legfontosabb szerep. A megfelelő reggeli képes feltölteni szervezetünket a megfelelő mennyiségű és minőségű energiával, és lendületet ad a naphoz. De mégis mit válasszunk? Hogyan egyeztessük össze a reggelit a nap első edzésével? Teljes cikk megtekintés

Sportolói táplálkozási piramis

Sportolói táplálkozási piramis

A helyes, kiegyensúlyozott táplálékbevitel nemcsak az élsportolók számára nélkülözhetetlen, hanem a szabadidő sportolóknak éppen ugyanúgy. Teljes cikk megtekintés

Gyermekek sportélettana

A teljesítőképesség vizsgálata gyermek- és serdülő korban

A teljesítőképesség vizsgálata gyermek- és serdülő korban

A fizikai teljesítőképesség vizsgálata gyermekkorban történhet diagnosztikus céllal, terápiás mozgásprogram pontos definiálásának céljából, a terápia hatékonyságának ellenőrzése céljából, illetve az edzettségi állapot ellenőrzése céljából. Teljes cikk megtekintés

Az élsport speciális vonatkozásai gyermek és serdülőkorban

Az élsport speciális vonatkozásai gyermek és serdülőkorban

A sport kedvező hatása gyermekkorban nem vitatott, ennek ellenére számos veszélyt rejt magában, ha az életkorból adódó speciális szempontokat figyelmen kívül hagyjuk Teljes cikk megtekintés

A gyermek és serdülőkor élettani sajátosságai

A gyermek és serdülőkor élettani sajátosságai

A növekedés ütemét a termet- és testtömeg időről-időre történő mérésével lehet követni. A gyermekgyógyászati gyakorlatban az adott életkorhoz tartozó testtömeget és testmagasságot a populációs normál értékekhez viszonyítják, mint referenciaértékhez, és percentilekben fejezik ki. Teljes cikk megtekintés

Teljesítményélettani paraméterek gyermekeknél

Teljesítményélettani paraméterek gyermekeknél

Az akut fizikai terhelés hatására létrejövő alapvető élettani reakciók hasonlóak minden életkorban. Jelentős mennyiségi különbségek figyelhetők meg azonban életkortól és a biológiai érettség stádiumától függően. Teljes cikk megtekintés

Hogyan NE legyek jobb?

Tiltott teljesítményfokozás – Étrend-kiegészítés

Tiltott teljesítményfokozás – Étrend-kiegészítés

Igen nagy kockázatot jelent, hogy ezen készítmények jelentős részének forgalmazása nem engedélyhez kötött. Ez azt jelenti, hogy hatóanyagaik nincsenek pontosan feltüntetve, ezért tartalmazhatnak tiltott doppingnak számító hatóanyagot is. Teljes cikk megtekintés

Tiltott teljesítményfokozás – Vérdopping

Tiltott teljesítményfokozás – Vérdopping

A vérdopping megnöveli a vörösvérsejtek számát, és ezáltal a vér oxigénszállító kapacitását. Teljes cikk megtekintés

Tiltott teljesítményfokozás – Kémiai és fizikai manipulációk

A kémiai manipulációk a maszkírozó anyagok alkalmazását jelentik, míg fizikai manipulációk alatt a vizelet levételével, szállításával és tárolásával kapcsolatos szabálytalanságokat értjük Teljes cikk megtekintés

Tiltott teljesítményfokozás – Szteroidok

Tiltott teljesítményfokozás – Szteroidok

A szteroidok természetes vagy mesterséges anyagok, amelyek úgy hatnak, mint a férfi nemi hormon, a tesztoszteron. Teljes cikk megtekintés

Tiltott teljesítményfokozás – Marihuana

Tiltott teljesítményfokozás – Marihuana

A vadkender szárított leveléből, vagy virágjából készült drog az agyban váltja ki gátláscsökkentő és relaxáló hatását. Teljes cikk megtekintés

Sport tavasszal

A kerékpározás mellékhatásai

A kerékpározás mellékhatásai

A kerékpározás napjaink egyik legnépszerűbb sportja. Okkal, hiszen élvezetes, könnyen elsajátítható, a városi közlekedés környezetbarát módja, és mindenki a saját teherbírásának megfelelően űzheti. De melyek a kerékpározás során kialakuló leggyakoribb panaszok, és hogyan előzhetjük meg őket? Teljes cikk megtekintés

Hegyikerékpározás

Hegyikerékpározás

A rendszeres hegyikerékpározás által megszerzett állóképesség növeli a teljesítőképességet, javítja az életminőséget. Szervezetünk edzése ízületeink alacsony megterhelése mellett valósítható meg, hiszen testünk súlya a nyeregben nyugszik. Szervezetünk saját védekezési mechanizmusait aktiváljuk, ez különösen előnyös szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzősére. Teljes cikk megtekintés

Kocogás, futás hatása a szervezetre

Kocogás, futás hatása a szervezetre

Ki gondolná, hogy a rendszeres futás hatására nem csak edzettebbekké, ellenállóbbakká, kitartóbbakká válunk, hanem még boldogabbak is leszünk. Tudományos vizsgálatok eredményei fényt derítettek a rendszeres futás testi elégedettséget fokozó hatására is. Teljes cikk megtekintés

Nordic walking

Nordic walking

A nordic walking nem tekinthető ősi sportnak, sőt, még csak 10-15 éves, amely eleinte a síelők szerelmeseinek nyári szórakozására szolgált a Skandináv országokban. Azóta szerte a világon elterjedt és egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Vajon mivel érdemelte ki az emberek figyelmét és szeretetét? Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Érdekességek

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

Mit tehetünk a gyerekek sportsérüléseinek megelőzéséért?

A sérülések megelőzése érdekében gyerekeknél tulajdonképpen csoportos erőfeszítésre van szükség, ami igényli a szülők, edzők és a gyerekek együttműködését is. Teljes cikk megtekintés

Sportoló gyermekek védelme - UNICEF

Kiadvány a sportoló gyermekek védelméről, egy témáról amelyről Magyarországon még mélyen hallgatnak: PROTECTING CHILDREN FROM VIOLENCE IN SPORT Teljes cikk megtekintés

Gyermekkori cukorbetegség és sportolás

Gyermekkori cukorbetegség és sportolás

Korábban a cukorbeteg gyermekeket eltiltották a sportolástól, mai felfogásunk szerint megfelelő orvosi ellenőrzés mellett elvileg mindenfajta sporttevékenység űzhető ... Teljes cikk megtekintés

Gyermekkori elhízás és sport

Gyermekkori elhízás és sport

Statisztikai adatok alapján legalább a gyermekek 2o%-a elhízottnak tekinthető. Ez a magas arány indokolja egyrészt, hogy a gyermekkori elhízás megelőzésére minél nagyobb hangsúly helyeződjék, másrészt viszont a már elhízott gyermekek kezelésében minél hatékonyabban alkalmazzuk a sportot, testmozgást. Teljes cikk megtekintés

Miért sportoljanak a gyerekek?

Miért sportoljanak a gyerekek?

A gyermekek töretlen testi-lelki, szellemi fejlődéséhez elengedhetetlen a rendszeres mozgás, sportolás. Előnyei nem csupán a fiatal szervezet egészséges fejlődésének biztosításában, valamennyi szerv és szervrendszer – légzés, vérkeringés, anyagcsere, mozgatórendszer – optimális működésében, de a környezeti, vagy egyéb okok miatt létrejövő stresszek könnyebb elviselésében, kedvezőbb szociális beilleszkedésben és egy egészséges önbizalom kialakulásában is megmutatkoznak. Teljes cikk megtekintés

A sportorvos tíz  tanácsa szülőknek, gyermekeknek, edzőknek

A sportorvos tíz tanácsa szülőknek, gyermekeknek, edzőknek

A gyermekek töretlen testi-lelki, szellemi fejlődéséhez elengedhetetlen a rendszeres mozgás, sportolás. Előnyei nem csupán a fiatal szervezet egészséges fejlődésének biztosításában, valamennyi szerv és szervrendszer – légzés, vérkeringés, anyagcsere, mozgatórendszer – optimális működésében, de a környezeti, vagy egyéb okok miatt létrejövő stresszek könnyebb elviselésében, kedvezőbb szociális beilleszkedésben és egy egészséges önbizalom kialakulásában is megmutatkoznak. Teljes cikk megtekintés