Regeneráló ételek

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

A csipkebogyó különleges gyógyító hatása a rendkívül magas C-vitaminban lakozik. Teljes cikk megtekintés

Cékla: színében az ereje

Cékla: színében az ereje

A cékla különleges zöldségféle, mivel jótékony hatása felülmúlja ízét. Teljes cikk megtekintés

Méz, az Istenek adta gyógyír

Méz, az Istenek adta gyógyír

A mézet már az ókorban ismerték, hatalmas gyógyítóerőt tulajdonítottak az „Isten eledelének”- ahogyan akkoriban aposztorfálták. A vadméhek terméke a cukor széles körű elterjedésekor vált népszerűvé. Teljes cikk megtekintés

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Különösen évszakváltások során vagy a hirtelen megváltozott környezeti hőmérséklet hatására sokakat „ledönt a lábáról” egy felső légúti vírusfertőzés, amely tüsszögési rohamok, orrdugulás, stb. képében jelentkezik. Mi ilyenkor a teendő? Teljes cikk megtekintés

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Az anekdota szerint 1864-es amerikai polgárháború alatt a dizentériás katonák hagymával etették, akik rögtön meg is gyógyultak. Teljes cikk megtekintés

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Az ananász őshazája Hawaii, Kauai szigete. Mikor XIV. Lajos, francia király először mutatta be népének az ananászt, kissé kellemetlenül járt, mert mohóságában hatalmasat harapott bele és csúnyán felsértette az ajkát. Teljes cikk megtekintés

Regeneráció

Nyomtat Küldés

Hidroterápia

A vizes kezeléseket gyűjtőnéven hidroterápiának nevezik. Az 1800-as évek elején Priessnitz és Kneipp fejlesztette tovább, melynek gyökerei az ókori Görögországba nyúlnak vissza. Priessnitz a hidegvizes kezelést tartotta legfontosabbnak, amelyről azt vallotta, hogy a test megtisztulását eredményezi.

A vizes kezeléseket gyűjtőnéven hidroterápiának nevezik. Az 1800-as évek elején Priessnitz és Kneipp fejlesztette tovább, melynek gyökerei az ókori Görögországba nyúlnak vissza. Priessnitz a hidegvizes kezelést tartotta legfontosabbnak, amelyről azt vallotta, hogy a test megtisztulását eredményezi. Több mint 50 féle kezelést alkalmazott. Kneipp kombinálta a hideg és melegvizet, és öntéseknek nevezett kúrákat dolgozott ki. „Az én vízkúrám" - című könyvében ír a borogatásokról, hideg és meleg lábfürdőkről, ülőfürdőkről, kéz-, fej-, szemfürdőről, gőzölésekről (fej, láb, stb.), öntésekről (térd, hát, stb.), lemosásokról és külön a vízivásról.

A hidroterápia élettani hatásai a következők:

  • Hideghatásra a bőr erei összehúzódnak, az izomzat vérellátása nő, az izomtónus fokozódik, az artériás és vénás tónus emelkedik, kissé nő a vérnyomás, a mellékvese funkció nő, az anyagcsere a lehűlt testrészen csökken, míg a test belsejében nő. A pulzusszám csökken.
  • Meleghatásra a bőr vérellátása nő, a belsőszervek vérellátása csökken, a szívfrekvencia (pulzusszám) szaporává válik, izzadás jelentkezik.

 

A különféle eljárások otthon is elvégezhetők. Hazánkban főleg gyógyszállókban alkalmazzák, melyeknek népszerűsége jelentős növekedést mutat nem csak a lakosság, hanem élsportolók körében is.

A streching után a hidroterápia és a masszázs következik a regenerációs módszerek népszerűségi listáján. A mindennapi élet hidroterápiás eljárásai között nagyon egyszerű és bonyolultabb módozatok is helyet kapnak. Ki gondolná, hogy maga az edzés utáni zuhanyozás is hidroterápiás eljárás, ráadásul igen sokat vet a latba a regeneráció tekintetében. Pedig ez így van, sőt az úgynevezett Kneipp terápia (hideg-meleg víz váltogatása) is nagyon könnyen megvalósítható.  A zuhany alatt a test felfrissül. Emellett a hideg (10-12 C) - és meleg (39-40 C) víz váltogatása méginkább segíti a szervezet regenerációját. Nem kell mást tenni csak be kell állni a zuhany alá és 30 másodpercen át meleg víz alatt-, majd 30 másodpercig hideg víz alatt tartózkodni és mindezt háromszor megismételni. Ha olyan helyen vagyunk, ahol rendelkezésre áll hideg- és melegvizű medence, akkor ugyanezt ott is megtehetjük azzal a különbséggel, hogy a meleg vízben eltöltött időt 3-4 percre-, a hidegvizes fürdőt fél-egy percre emelhetjük. Fontos azonban gondoskodni a folyadékpótlásról is, hiszen ilyenkor megnő a folyadékigény. Tehát legyen nálunk izotóniás ital vagy víz.

A Kneipp-terápia, azaz a hideg-meleg víz váltogatása elősegíti a tejsav izmokból történő kiürülését. Emellett stimulálja az agyi- idegrendszeri aktivitást, melynek következtében az éberségi szint fokozódik, vagyis felfrissít. Az izomzat vérellátását javítja, ezáltal csökkenti az izomgörcs hatására kialakult fájdalmakat és lazító hatást fejt ki.

Sófürdő, talasszoterápia

A sófürdőt általában az ellenálló képesség növelésére, feszültségoldásra használják. A talasszoterápia nem más, mint a tengeri gyógymód, amelyben a tengeri klíma, levegő, napfény és a sós víz együttesen fejti ki hatását. Légúti hurutok, anaemiák, reumás betegségek, migrénes fejfájás, pikkelysömör, ekcéma, urtikária (csalánkiütés), hypertónia, stb. kezelésének egyik lehetséges módja.

Kapcsolodó cikkek

regeneráció, teljesítmény

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyv

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

ÚJ KÖNYV - A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!