Regeneráló ételek

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

A csipkebogyó különleges gyógyító hatása a rendkívül magas C-vitaminban lakozik. Teljes cikk megtekintés

Cékla: színében az ereje

Cékla: színében az ereje

A cékla különleges zöldségféle, mivel jótékony hatása felülmúlja ízét. Teljes cikk megtekintés

Méz, az Istenek adta gyógyír

Méz, az Istenek adta gyógyír

A mézet már az ókorban ismerték, hatalmas gyógyítóerőt tulajdonítottak az „Isten eledelének”- ahogyan akkoriban aposztorfálták. A vadméhek terméke a cukor széles körű elterjedésekor vált népszerűvé. Teljes cikk megtekintés

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Fokhagyma: tíz édesanya védelme

Különösen évszakváltások során vagy a hirtelen megváltozott környezeti hőmérséklet hatására sokakat „ledönt a lábáról” egy felső légúti vírusfertőzés, amely tüsszögési rohamok, orrdugulás, stb. képében jelentkezik. Mi ilyenkor a teendő? Teljes cikk megtekintés

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Hagyma, a szív- és érrendszer védelmezője

Az anekdota szerint 1864-es amerikai polgárháború alatt a dizentériás katonák hagymával etették, akik rögtön meg is gyógyultak. Teljes cikk megtekintés

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Az ananász őshazája Hawaii, Kauai szigete. Mikor XIV. Lajos, francia király először mutatta be népének az ananászt, kissé kellemetlenül járt, mert mohóságában hatalmasat harapott bele és csúnyán felsértette az ajkát. Teljes cikk megtekintés

Regeneráció

Nyomtat Küldés

Gyomor-bélrendszer

Edzéssorozat hatására kialakuló kedvezőtlen változások. Köztudott, hogy a gyomor-bélrendszerben nagyon fontos élettani folyamatok játszódnak le a tápanyagok és folyadék felszívódása révén. Már a szájüregben megkezdődik az emésztés, majd a nyelőcsőben és gyomorban folytatódik, ahol a víz és az alkohol felszívódása következik be.

Köztudott, hogy a gyomor-bélrendszerben nagyon fontos élettani folyamatok játszódnak le a tápanyagok és folyadék felszívódása révén. Már a szájüregben megkezdődik az emésztés, majd a nyelőcsőben és gyomorban folytatódik, ahol a víz és az alkohol felszívódása következik be. A vékonybél három szakaszból áll: az első a duodenum (nyombél), ahol a szénhidrátok közül a monoszacharidok, magnézium, vas és víz szívódik föl. A jejunumban (éhbél) a monoszacharidok, zsírsavak, peptidek, aminosavak, vízoldékony vitaminok és a víz, míg az ileumban (csípőbél) a peptidek, aminosavak, B12-vitamin, epesavak és a víz reabsorptioja történik. A vastagbélből a nátrium-klorid, víz és rövid láncú zsírsavak szívódnak föl. Mindezek a folyamatok a gyomor-bélrendszerben élő, több mint 400 különböző baktériumfajta emésztőmunkájának köszönhető.

Születéskor a bélrendszer teljesen steril. Az első táplálék-beviteltől számítva azonban megjelennek azok a „segítő' baktériumok (legelőször az E. Coli és a streptococcusok), amelyek később a felnőtt bélflóra alapját képezik. Ebből az is következik, hogy már csecsemőkorban sem mindegy, hogy anyatejjel vagy tápszerrel táplálnak bennünket szüleink. Az anyatej biztosítja ugyanis mindazt a baktériumkínálatot, amely optimális arányt alakít ki az egyes fajtákból a bélcsatornában. Az anyatejjel táplált csecsemő flórájában a Bifidobaktérium genus van túlsúlyban, míg a tápszeren élő csecsemők bélflórája jóval összetettebb (clostridiumok, bacteriodes) amely kedvezőtlen.

A mechanikai, kémiai bélfal-károsító tényezők, valamint pszichés stressz helyzetek előidézik a toxikus vegyületek bélből való felszívódását. Az állóképességi sportok résztvevőinél igen gyakran fordulnak elő gyomor-bélrendszeri (gasztrointesztinális) panaszok, mint például hányinger, hányás, gyomorfájdalom, hasmenés, vérzés, görcs, felfúvódás (Kekkonen et al. 2007). Aleys Berg és munkatársai fényt derítettek arra, hogy a sportolók hasi panaszai nagy valószínűséggel annak a sportoláskor keletkező mechanikai bélirritációnak és vérellátási zavarnak köszönhető, amely megváltoztatja a gyomor-béltraktus mikroflóráját és immunsejt-termelődését. Az így létrejött felszívódási zavar felelős a kellemetlen tünetekért. A sportoláskor keletkező vérellátási zavar (ischemia) mértéke a folyadékellátottságtól, dehydráció illetve a hőtermelés nagyságától függ. Ugyanis minél nagyobb a folyadékveszteség, annál kevesebb só tud a belekből felszívódni, emellett pedig a folyadék kiválasztás nő. Az eredmény: vizes hasmenés.

Élsportolókon végzett tudományos vizsgálatok eredményei a következő változásokat igazolták (Halvorsen et al. 1990):

  1. Az amerikai maratoni futók 8–22%-ánál gyomor-bélrendszeri vérzés mutatható ki.
  2. Edzés alatt a belek vérátáramlása átlagosan 80%-kal csökken, amely az edzettség függvénye.
  3. Terhelés alatt jelentkező mellkasfájdalom hátterében gastro-oesophagealis reflux húzódik meg. Ekkor a savas gyomortartalom visszaáramlik a nyelőcsőbe. A tüneteket a dehidráció felerősíti. Ezért is nagy jelentőségű a megfelelő folyadékpótlás.
  4. A hirtelen fellépő székletürítési inger a szimpatikus idegrendszeri túlsúlynak köszönhető (stresszhelyzetben), ezáltal gyorsul fel a béltartalom passzázs a vastagbél utolsó szakaszán.
  5. Kerékpározás és úszás során nő a hasűri nyomás, amelynek következménye az ú.n. coecalis slap szindróma (vizes hasmenéssel járó hasi diszkomfort).

 

 

A széklet-tartalomban létrejött változások a bélflórában kialakult változások következményei. Sajnos a kép meglehetősen kedvezőtlen, hiszen egyes baktérium genusok mennyisége rendkívül megcsappan, mások felszaporodnak. Emellett jóval több emésztetlen tápanyag (fehérje, zsír, cukor) ürül, amely jelzi a gyengült hasznosító képességet. Az immunglobulin - A szint  csökkenése a bélnyárkahártya védelmét csökkenti.

Még mielőtt bárki is nagyon megrémülne a sok-sok kedvezőtlen gyomor-bélrendszeri változástól, beszélni kell olyan védő, kompenzáló ételekről-más néven prebiotikumokról és probiotikumokról-, amelyek a kellemetlen tüneteket megelőzik, megállítják, a bélflórát regenerálják

 

 

 

Kapcsolodó cikkek

regeneráció, teljesítmény

Könyvajánló: Teljesítményfokozó sporttáplálkozás

Könyvajánló: Teljesítményfokozó sporttáplálkozás

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!