Nem csak sportolóknak

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott hiteles igazoló dokumentumok NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a ELHANYAGOLHATÓ A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás tanácsadás

Sporttáplálkozás tanácsadás

Egyénre szabott stratégia, teljesítményfokozás, gyorsított regenerálódás, egészségvédelem, étrend-kiegészítés. Teamünk a sportteljesítmény fokozásában és akár a sportsérülések (törések, szakadások) gyógyításának támogatásában mind a pszichológia, mind az orvostudomány, mind a dietetika legfrissebb eredményeire támaszkodik, forradalmian új szemléletet megjelenítve Magyarországon. FONTOS: SZAKMAI MUNKÁNKAT SEMMILYEN ORVOSI TÁPSZER ILLETVE ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐ VAGY SPECIÁLIS FELHASZNÁLÁSÚ TERMÉK FORGALMAZÁSÁVAL NEM TORZÍTJUK! Teljes cikk megtekintés

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?





Sport-egészség

Nyomtat Küldés

Cukorbeteg vagyok, sportolhatok?

A cukorbetegség (diabetes mellitus) előfordulási gyakorisága sajnálatos módon évről évre nő hazánkban. Az ú.n. 2-es típusú diabetes a lakosság kb. 10-15%-át érinti. A meglehetősen gyors expanzió nagy részben az egészségtelen életmóddal, elhízással hozható összefüggésbe. Az alábbiakban a testmozgás szerepét tárgyaljuk.

Amikor cukorbetegségről beszélünk, említést kell tennünk az ú.n. 1-es típusú diabetesről is, amely egy fiatal korban jelentkező forma. Ekkor a hasnyálmirigy Langerhans szigetekben élő béta sejtek nem képesek inzulint termelni. Ilyenkor nincs más megoldás, egy életen át inzulint kell adni a betegnek, hogy a vércukorszintet normalizálni lehessen. A 2-es típusú diabetes mellitus későbbi életkorban alakul ki, leginkább elhízás talaján. Ekkor egész egyszerűen kimerül a hasnyálmirigy és már nem tud elegendő inzulint termelni, hogy a vércukorszintet normalizálja. Ilyenkor a szervezet inzulin érzékenysége csökken, vagyis az inzulinrezisztencia nő. Sajnos a cukorbetegséghez gyakran társulnak emelkedett vérzsír szintek (diszlipidémia) és magas vérnyomás, amelyek együttesen megsokszorozzák a szív- és érbetegségek előfordulásának kockázatát.

Mi ekkor a teendő? Természetesen nagyon fontos lehet a gyógyszeres kezelés. Azonban a kezdődő cukorbetegség nem minden esetben szükségeltetik mást, csak életmódváltást. Ennek előterében a testtömegcsökkentés, a lipidszintek optimalizálása áll. Ahogyan csökken a testtömeg, úgy változik kedvezően a vérnyomás és a vérzsír-, emellett a vércukorszint is.

Számos tudományos vizsgálat eredménye bebizonyította, hogy a rendszeres testmozgás hatására kedvezően nő a HDL (védő) koleszterin hatékonysága az ártó LDL-koleszterinnel szemben cukorbetegek körében, függetlenül az inzulinrezisztencia és a HDL - koleszterinszint változástól (Ribeiro, 2008). Az edzettebb cukorbeteg férfiak életminősége és élettartama magasabb, mint az edzetleneké (2008) függetlenül a testtömegtől.

 

Számos állásfoglalás született a cukorbetegség megléte esetén ajánlható testmozgásra, annak fajtájára, intenzitására, gyakoriságára. Nem csupán az állóképességi sportok (úszás, kocogás, sífutás, evezés, kerékpározás, stb.) alakítanak ki jótékony hatást, hanem az ellenállással szemben végzett tréningek is. Igaz, hogy már napi 15 perc testmozgás javítja az anyagcsere paramétereket, azonban a heti 5-7 alkalommal végzett 20-30 perc testedzés még hatékonyabban segíti a vércukorszint tartós optimalizálását. Az Amerikai Sportorvos Társaság 2007-ben kiadott állásfoglalása szerint a betegségek megelőzése és az egészségmegőrzés szempontjából heti 2,5 óra testmozgásra van szükség, amely heti 5x30 állóképességi, közepes, vagy heti 4x20perc magas intenzitású tréninget jelent. Cukorbetegség megléte esetében a magas intenzitású, vagy az egy óránál tovább tartó fizikai megmérettetések veszélyesek lehetnek a vércukorszint drasztikus hanyatlása miatt. Ezért is nagyon fontos az intenzitás és időtartam egyénre szabott, óvatos megválasztása. 

Inzulinadagolás mellett is végezhető testmozgás, azonban sokkal körültekintőbben kell megválasztani a mozgásformát, időtartamot és intenzitást, valamint az edzés időpontját. A veszélyt az inzulinadás hatására kialakult hipoglikémia (alacsony vércukorszint) jelenti. Ezért célszerű folyamatosan mérni a vércukorszintet, vagyis edzés előtt, közben, valamint edzés után közvetlenül, majd egy-két óra elteltével is. Ha a vércukorszint 100mg/dl alá esik, akkor 15g szénhidrátot kell elfogyasztani. Ha az edzés kezdete több mint két órával étkezés után történik, akkor 15-20g szénhidrátbevitelre van szükség. Természetesen az extra szénhidrátadagok plusz kalóriát jelentenek, ezért kedvezőbb, ha az inzulinegységet csökkentjük. Ehhez azonban jól beállt ritmusú edzésprogramra és tudatos, kiegyensúlyozott táplálkozásra van szükség (Pearson, 2008). Alapvetően a testmozgás nem inzulinnal és inzulinnal kezelt (2-es típusú) cukorbetegek esetében is sokrétű, jótékony hatást fejt ki, amely akár az egyén teljes gyógyulását is előidézheti.

Kapcsolodó cikkek

Hasznos ételek

Tea: egy csésze jó egészség

Tea: egy csésze jó egészség

Ha a daganatos-, szív-érrendszeri betegségek, fogszuvasodás együttes megelőzésére szeretnénk „csodaszert” találni, akkor nem kell mást tenni, csak venni egy csomag teát. Teljes cikk megtekintés

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

Csipkebogyó, a leggazdagabb C-vitaminforrás

A csipkebogyó különleges gyógyító hatása a rendkívül magas C-vitaminban lakozik. Teljes cikk megtekintés

Citrom, az antioxidások királynője

Citrom, az antioxidások királynője

Ki nem hallott még a citrom magas C-vitamin tartalmáról? Bizonyára mindenki tudja, hiszen már kisiskolás korban tanultuk a történetet, mely szerint a brit tengerészek skorbutban szenvedtek egészen addig, amíg fel nem fedezték, hogy elég csak citromot vagy lime-ot nyalogatni, hogy a kellemetlen és súlyos C-vitamin hiányt elkerüljék. Teljes cikk megtekintés

Cékla: színében az ereje

Cékla: színében az ereje

A cékla különleges zöldségféle, mivel jótékony hatása felülmúlja ízét. Teljes cikk megtekintés

Kiwi: egy is elég belőle

Kiwi: egy is elég belőle

A kiwi tojás nagyságú, ovális alakú, szúrós héjú gyümölcs. Teljes cikk megtekintés

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Ananász, a fehérjeemésztést serkentő, csont-izomregeneráló egzotikum

Az ananász őshazája Hawaii, Kauai szigete. Mikor XIV. Lajos, francia király először mutatta be népének az ananászt, kissé kellemetlenül járt, mert mohóságában hatalmasat harapott bele és csúnyán felsértette az ajkát. Teljes cikk megtekintés

Brokkoli, a károsító vegyületek sepregetője

Brokkoli, a károsító vegyületek sepregetője

A brokkoli jótékony hatásait nem lehet túlbecsülni. Teljes cikk megtekintés

Füge, az anyagcsere stabilizálás, idegrendszeri aktivitás szolgálója

Füge, az anyagcsere stabilizálás, idegrendszeri aktivitás szolgálója

A füge ismerete már Kr.e. 3000-ben létezett, akkoriban az asszírok édesítésre használták, Egyiptomban Cleopátra kedvenc gyümölcseként tartották számon. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam