Új rovatunk: TUDTAD?

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Az asztma (asthma bronchiale) a sportolók körében igen sűrűn előforduló krónikus kóros állapot. Sokan azzal magyarázzák az elit sportolók asztmásként való gyakori diagnosztizálását, hogy kizárólag ilyen módon válik számukra legalizálhatóvá az asztmagyógyszerekkel történő doppingolás ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Vezető kutatók ma egy fajok sokaságából álló, azok által meghatározott és így sok irányból befolyásolható működésű szuper-organizmusként, ember-mikroba hibridként kezelik az emberi szervezetet, önálló világként, melyet természetesen egyedi támadók néha legyőzhetnek. A világ mikrobákon keresztül történő megértése lehetőségek ezreit teremtheti meg jelenlegi gondjaink kezelésére ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az intenzív testi aktivitás a vese, gyomor-bél rendszer, máj oxigénhiányos állapotát (ischaemia) idézheti elő, ezzel járó átmeneti vagy tartós funkciókárosodással együtt ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek (2012)

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek (2012)

Tudtad? Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen. Teljes cikk megtekintés

Sportolók

Nyomtat Küldés

Lelki dopping – Mentális tréning

Az edzésterhelés optimalizálása érdekében számos imaginatív technikát fejlesztettek ki, amelyek segítségével az edzésben lévő sportoló kényelmes fotelben, becsukott szemmel, képzeletben végzi a mozgásos feladatait.

Az alábbiakban azokat a pszichológiai, pszichoterápiás módszereket fogjuk ismertetni nagyon röviden, amelyeket eredményesen tudunk felhasználni az élsportolók felkészítésében.

Minden felhasználható módszer alapja egy speciális emberi kapcsolat: kliens és pszichológus/terapeuta között, tehát ne gondolja az olvasó, hogy ha a módszer lényegét megérti, már alkalmazni is tudja magán. Az alábbi módszerek sajnos nem olyan gyorsan hatnak, mint a kémiai anyagok, amelyeket doppingszerként ismerünk, de legálisak és hosszabb távon olyan személyiségbeli gazdagodást jelentenek, amelyek a sportoló ember későbbi életszakaszát is jótékonyan befolyásolják. Pl. nagyobb önismerettel reális feladatokat fog kitűzni sportolás után, civil életében, vagy saját érvényesülési törekvését, becsvágyát tudatosabban fogja kezelni, mintha csak lappangva dolgozna benne.

Az ismertetésünk célja az, hogy felhívjuk az olvasó figyelmet azokra az eljárásokra, amelyek segítségével, a sportoló és a pszichológus közös erőfeszítéssel teljesítmény javulást, kiegyensúlyozott versenyzést érhetnek el. Akkor lesz hatékony az alkalmazott módszer, ha összhang van a cél, a választott módszer formája között, az adott feltételrendszer és az alkalmazási terület között.

Mentális tréning, mentális felkészülés

Az edzésterhelés optimalizálása érdekében számos imaginatív technikát fejlesztettek ki, amelyek segítségével az edzésben lévő sportoló kényelmes fotelben, becsukott szemmel, képzeletben végzi a mozgásos feladatait. Elemzi a mozgását, izomtónusát az egyes izmaiban. szelektíven, ugyanúgy, mint az edzőteremben - csak jóval figyelmesebben, lassítva is megfigyelheti, mit hogyan is hajt végre. A részletekre is nagyobb hangsúly eshet, emiatt a mozgástanulásban, mozgáskorrekcióban jelentős szerepet kaphat. Hangsúlyozzuk, nem az edzés helyett, hanem azt kiegészítve használható. A képzeletbeli gyakorlás során alkalma van elidőzni egyes kritikus pontokon, láthatja magát kívülről, ugyanakkor érezheti testének izmainak működését belülről is- ha képzeletét a mozgástanulás, egyes mozdulatok rögzítésére használja. Különösen a tornászok edzői finomították ezt a technikát, svédek, kanadaiak, németek, oroszok. A céljuk nem csupán a fizikai aktivitás mentális gyakorlása, hanem meditatív elemekkel átszőtt hangulati felkészítés.

Az un. „belső mentális tréning" három fázisra bontható:

  1. mentális kondicionálás - a módosult tudatállapot, relaxált állapot elérése
  2. mentális technikai tréning - szuggesztív mondatokkal az önirányítottság biztosítása
  3. mentális szilárdság, kitartás tréningje, amellyel hangulati, önértékelésbeli, célkövető fókuszáltság érhető el

 

Kapcsolodó cikkek

Csakis dopingmentesen!!

Könyvajánló – Tihanyi András: Teljesítményfokozó sporttáplálkozás - 3. KIADÁS!

Könyvajánló – Tihanyi András: Teljesítményfokozó sporttáplálkozás - 3. KIADÁS!

"Egy könyvet szeretnék bemutatni, mely messzemenően alkalmas a (sport)táplálkozástani ismereteink megalapozására, bővítésére. Tihanyi András grandiózus műve, a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás régóta váratott már magára. Mindezidáig magyarul nem volt olvasható ehhez hasonló igényes és a teljességre törekvő munka, amelyet örömmel üdvözölt a táplálkozástanban érdekelt közönség. A hiánypótló mű nem titkolt célja, hogy a reklámkiadványok, a bulvársajtó, elavult eredményeken alapuló összefoglaló könyvek, esetleg anyagi önérdekek alapján dolgozó táplálkozás-celebek, kóklerek és ál-szakemberek nyújtotta dzsungelben könnyebben el tudjon igazodni az ember. Teljesítménycentrikus szemlélet alapján közelít a sporttáplálkozáshoz, e bázisról kísérli meg megingatni a hazánkban megkövesedett egészségmegőrzés-centrikus beállítottságot." Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

KIK VÁLLALTÁK FEL A KATALÓGUSBAN VALÓ MEGJELENÉS HITELESEN IGAZOLT DOPPINGMENTESSÉGI ÉS EGYÉB FELTÉTELEIT? A rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. Az étrend-kiegészítők fogalmát oldalunkon annak nem rendeletben megfogalmazott szűkebb, hanem tágabb, köznapi szóhasználat és gyakorlati tapasztalatok szerint meghatározott értelmében használjuk. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?





Sportsérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

A leggyakoribb sportsérülés, futás vagy ugrás közben a talajra érkezéskor a boka kifordul, többnyire a külboka közelít a talajhoz, ritkábban a belboka. Leggyakoribb és típusos kosárlabdázóknál, de a többi csapat-labdajátékban is gyakori. Jellemzően a szalagok sérülnek különböző mértékben, de ugyanilyen módon csont-, ín- és egyéb képletek sérülése is kialakulhat Teljes cikk megtekintés

A könyök törései

A könyök törései

A könyöktáj törései küzdő és technikai sportokban gyakoribbak, jellemzőjük, hogy a legprecízebb kezelés után is funkciózavar (mozgáskorlátozottság) maradhat vissza Teljes cikk megtekintés

Achilles-ín szakadás

Achilles-ín szakadás

Legtöbbször hirtelen mozdulat, elrugaszkodás, kitámasztás közben az ín elszakad. A sérülés mindig valamilyen okból meggyengült ínon alakul ki (pl. krónikus túlterhelés, előzetes szteroid injekció). Teljes cikk megtekintés

Zúzódás, húzódás, rándulás

Zúzódás, húzódás, rándulás

A labdarúgás világszerte az egyik legnépszerűbb sport. Becslések szerint 1000 óra játékidőre 10-35 sérülés esik. Az összes sérülés 60-80 százaléka az alsó végtagokon fordul elő. Mik az okok, kiket milyen sérülés fenyeget? Teljes cikk megtekintés