Új rovatunk: TUDTAD?

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Hiteles információk az L-karnitinről

Tudtad? Szemben azzal amit a reklámokban lassan évtizedek óta állítanak, az L-karnitin fogyást elősegítő, zsírégető hatását vegyes étrenden lévő egészséges felnőtt emberekben még soha nem sikerült kutatások során meggyőzően alátámasztani! Speciális csoportokban és egyes egyénekben ez a hatás nem zárható ki, ám ilyen célra az L-karnitin alkalmazása értelmetlen. Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az emésztőrendszeri vérzések, a bélszövet különböző mértékű elhalása az élsport gyakori kísérői!

Tudtad? Az intenzív testi aktivitás a vese, gyomor-bél rendszer, máj oxigénhiányos állapotát (ischaemia) idézheti elő, ezzel járó átmeneti vagy tartós funkciókárosodással együtt ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Asztma az olimpikonok körében – Gének szintjén kezelhetőek a panaszok?

Tudtad? Az asztma (asthma bronchiale) a sportolók körében igen sűrűn előforduló krónikus kóros állapot. Sokan azzal magyarázzák az elit sportolók asztmásként való gyakori diagnosztizálását, hogy kizárólag ilyen módon válik számukra legalizálhatóvá az asztmagyógyszerekkel történő doppingolás ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Paraziták az agyban - Mikroorganizmusok a teljesítményfokozásban

Tudtad? Vezető kutatók ma egy fajok sokaságából álló, azok által meghatározott és így sok irányból befolyásolható működésű szuper-organizmusként, ember-mikroba hibridként kezelik az emberi szervezetet, önálló világként, melyet természetesen egyedi támadók néha legyőzhetnek. A világ mikrobákon keresztül történő megértése lehetőségek ezreit teremtheti meg jelenlegi gondjaink kezelésére ... Teljes cikk megtekintés

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Tudtad? Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

Sportolók

Nyomtat Küldés

Az edzéstervezés általános ismérvei

Manapság egyre többen választják a fitnesztermi edzéseket, a súlyzóval vagy ellenállással szemben végzett gyakorlatokat, amelyeket ú.n. kardio tréninggel egészítenek ki. A konditermek száma is szinte hónapról hónapra nő, így jóformán mindenki megtalálhatja a munkahelyéhez vagy lakásához legközelebb esőt. Az első alkalom megilletődöttségét a figyelmes és segítőkész munkatársak és a lelkes személyi edző egy pillanat alatt feledtetni tudja. Egy kis kérdezősködés, mérés után tudja, hogy milyen edzésprogramot célszerű követni. De vajon milyen szempontok alapján állítható össze az edzésterv?

...

Doppingolás

Az örvendetes módon szaporodó fittneszklubok és testépítő termek egyre több fiatalt vonzanak, akik kellemes társaságban akarják magukat jól érezni, színvonalas gépek és képzett trénerek segítségével akarják hasznosan eltölteni idejüket. A dolog árnyoldalaként megjelentek az örömök vámszedői is, a különböző gyógyszereket és drogokat illegálisan árusító feketepiaci hiénák képében.

 
  Mit ajánl a sportorvos.hu ...
 
   
   
Az edzésterv - mint ahogyan a neve is mutatja - egy specifikus, előre megkomponált edzésprogram, amely figyelembe veszi az adott személy testalkati és életmódjellemzőit, valamint fő célját. Lehet, hogy az elsődleges cél a fittség növelése, de lehet, hogy fogyókúráról van szó. Természetesen az egészséges életmód kialakításának igénye, vagyis a betegségek megelőzése (ú.n. primer prevenció) is állhat a fókuszban. Előfordul, hogy már kialakult betegség után, a szövődmények megelőzése és a munkaképesség javítása a cél, melyet szekunder prevenciónak nevezünk. A célok meghatározása mellett az is fontos, hogy a sportolni vágyó szeresse az edzéseket és legyen kellően motivált. Mindez pedig a fokozatosan emelt terheléssel, sikerélmény (ú.n. kompetenciaélmény) szerzéssel érhető el. A személyi edző segíti a sportolni vágyót a reális célok megfogalmazásában és elkészíti a személyre szabott edzéstervet.

Az edzésterv általánosságban a következő szempontokat veszi figyelembe:

  • A sportág/ fizikai aktivitás jellemzői (pl. gyaloglás, kerékpározás, súlyzózás, stb.)
  • Specifikus edzésmunka (pl. fittségi szint, aktuális teljesítmény, gyaloglótempó, stb.)
  • A mozgásprogram időtartama és gyakorisága
  • Az aktivitás intenzitása (célpulzus, ill. pulzuszóna megállapítása, valamint a becsült fáradtsági szint (RPE) nyomonkövetése)
  • A fennálló betegségek, ill. ízületi bántalmak (gerincfájdalom, stb.) figyelembe vétele

 

Napjainkban az edzésterv eredményességének egyik akadálya az időhiány lehet. Vagyis a rohanó világban sokszor igen nehézkes olyan mozgásprogramot találni, amelyhez viszonylag kevés felszerelés, előzetes szervezés kell, könnyen elérhető, beilleszthető az életritmusba és akár egy külföldi tárgyalás előtt is megvalósítható. Talán ezért is örvend nagyobb népszerűségnek a futás, konditermi edzés, nordic walking, mint a tenisz, úszás vagy karate.

Számos tudományos közlemény foglalkozik a rendszeres testmozgás jótékony hatásaival. Ahhoz hogy a primer prevencióban - vagyis a betegségek megelőzésében - betöltött szerepe érvényesüljön, nem kell mást tenni, csak a kora gyermekkortól kezdődően, folyamatosan sportolni. Mindebben az ú.n. aerob sportok, vagyis az állóképességet igénylő úszás, futás, kerékpározás, kajakozás, triatlon, evezés, sífutás, stb. folyamatos művelése játszik főszerepet. A gyermekévek aktív órái, szabadidősportjai megalapozzák az egészséges felnőttkort, amelyben a rekreációs sportágak (pl. tenisz, síelés, tánc, stb.) tekinthetők legfontosabbnak. Ha az egyesületben sportoló gyermekből serdülő, majd felnőtt lesz és abbamarad az egyesületi tagság, a jó kondíció megőrzéséhez és a betegségek megelőzéséhez szüksége lesz 30-60 perc testedzésre, hetente 4-6 alkalommal, vagy 30 percre nap, mint nap (Suleman és Heffner, 2009). Az intenzitást, gyakoriságot és időtartamot azonban célszerű személyre szabottan meghatározni. Természetesen az aerob mozgássor mellett szükség van szabad súlyokkal vagy ellenállással szemben végzett gyakorlatokra is, amelyet összefoglaló néven rezisztencia tréningnek is nevezhetünk. Súlyzós edzésből az ajánlások szerint érdemes heti 2-3 alkalommal részesülni. Nyolc-tíz sorozatból, 10-15 ismétlésszámból álló gyakorlatsort célszerű kialakítani úgy, hogy a mozgássorban szerepeljenek a törzs, kar, váll, mellkas, csípő, lábak izmai is, közepes intenzitás mellett (Suleman és Heffner, 2009). A rezisztenciaedzések hatékony kiegészítői az aerob, vagyis állóképességi mozgásprogramnak, azonban soha nem szabad elfeledkezni az egyén életkoráról, teherbírásáról, az izomerő és állóképesség növekedési üteméről.

Kapcsolodó cikkek

Csakis dopingmentesen!!

Könyvajánló – Tihanyi András: Teljesítményfokozó sporttáplálkozás - 3. KIADÁS!

Könyvajánló – Tihanyi András: Teljesítményfokozó sporttáplálkozás - 3. KIADÁS!

"Egy könyvet szeretnék bemutatni, mely messzemenően alkalmas a (sport)táplálkozástani ismereteink megalapozására, bővítésére. Tihanyi András grandiózus műve, a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás régóta váratott már magára. Mindezidáig magyarul nem volt olvasható ehhez hasonló igényes és a teljességre törekvő munka, amelyet örömmel üdvözölt a táplálkozástanban érdekelt közönség. A hiánypótló mű nem titkolt célja, hogy a reklámkiadványok, a bulvársajtó, elavult eredményeken alapuló összefoglaló könyvek, esetleg anyagi önérdekek alapján dolgozó táplálkozás-celebek, kóklerek és ál-szakemberek nyújtotta dzsungelben könnyebben el tudjon igazodni az ember. Teljesítménycentrikus szemlélet alapján közelít a sporttáplálkozáshoz, e bázisról kísérli meg megingatni a hazánkban megkövesedett egészségmegőrzés-centrikus beállítottságot." Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

KIK VÁLLALTÁK FEL A KATALÓGUSBAN VALÓ MEGJELENÉS HITELESEN IGAZOLT DOPPINGMENTESSÉGI ÉS EGYÉB FELTÉTELEIT? A rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. Az étrend-kiegészítők fogalmát oldalunkon annak nem rendeletben megfogalmazott szűkebb, hanem tágabb, köznapi szóhasználat és gyakorlati tapasztalatok szerint meghatározott értelmében használjuk. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

Egy étrend-kiegészítő cég sporttáplálkozási tanfolyamot szervez. Egy orvosi tápszert forgalmazó cég roadshow-t tart sporttáplálkozás témában. Kaphatunk-e hiteles információt egy ilyen rendezvényen? Kaphatunk-e elfogulatlan szakértelmet? Jó lenne ha igen, és Ön szerint?





Sportsérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

Bokarándulás, bokaszalag sérülések

A leggyakoribb sportsérülés, futás vagy ugrás közben a talajra érkezéskor a boka kifordul, többnyire a külboka közelít a talajhoz, ritkábban a belboka. Leggyakoribb és típusos kosárlabdázóknál, de a többi csapat-labdajátékban is gyakori. Jellemzően a szalagok sérülnek különböző mértékben, de ugyanilyen módon csont-, ín- és egyéb képletek sérülése is kialakulhat Teljes cikk megtekintés

A könyök törései

A könyök törései

A könyöktáj törései küzdő és technikai sportokban gyakoribbak, jellemzőjük, hogy a legprecízebb kezelés után is funkciózavar (mozgáskorlátozottság) maradhat vissza Teljes cikk megtekintés

Achilles-ín szakadás

Achilles-ín szakadás

Legtöbbször hirtelen mozdulat, elrugaszkodás, kitámasztás közben az ín elszakad. A sérülés mindig valamilyen okból meggyengült ínon alakul ki (pl. krónikus túlterhelés, előzetes szteroid injekció). Teljes cikk megtekintés

Zúzódás, húzódás, rándulás

Zúzódás, húzódás, rándulás

A labdarúgás világszerte az egyik legnépszerűbb sport. Becslések szerint 1000 óra játékidőre 10-35 sérülés esik. Az összes sérülés 60-80 százaléka az alsó végtagokon fordul elő. Mik az okok, kiket milyen sérülés fenyeget? Teljes cikk megtekintés