Tanácsok futóknak

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

Folyadék-, széhidrát- és sópótlás a sportban

A sportolók folyadékigénye a fokozott fizikai igénybevétel miatti izzadási, légzési és egyéb okok miatti nagyobb víz és ásványi anyag („só”) veszteség következtében magasabb az átlagosnál. Teljes cikk megtekintés

Izomláz? (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS)

Izomláz? (delayed onset of muscle soreness, rövidítve DOMS)

Egy francia kutatók által, edzett sportolókon végzett tanulmány -ban tizenegy futó esetében mérték a fáradási és izomláz paramétereket háromféle szimulált verseny körülmény között. Az izomláz szubjektív kialakulásának az esélye 80%-kal kisebb volt a kompressziós zoknit viselő futóknál, mint a kontroll csoportban, amely hatás már 1 órával a verseny befejezése után jelentkezett, de még 24 óra múlva is 60% körüli maradt. Teljes cikk megtekintés

Futók leggyakoribb panaszai

Futók leggyakoribb panaszai

Melyik az a sport, melynek világszerte milliók hódolnak, hiszen olcsó, bárki számára elérhető, nem szükséges hozzá felszerelés, csupán egy jó cipő, és remekül edzi nem csak a vázizmokat, de a szívet is? A válasz egyértelmű: a futás. És melyik az a sport, melynek gyakori velejárója a térd- és a sarok fájdalma, az Achilles-ín gyulladása, illetve a vádli belső részének fájdalmas húzódása? A válasz sajnos itt is sokak számára nyilvánvaló: ez is a futás. Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Az Achilles-ín sérülései - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

ÚJ KÖNYV

ÚJ KÖNYV "Sportágspecifikus sporttáplálkozás" címmel

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben (szerzője Tihanyi András) egy világszerte már ismert és megalapozott, ám Magyarországon kevéssé elterjedt gyakorlatias szemléletet szeretnénk közérthető módon átadni, elterjeszteni az edzők és szabadidő- valamint élsportolók körében. A könyvben egyszerűségre és szakszerűségre törekedtünk, a szöveg a dietetikai hagyományok iránti tiszteletből és a szárazabb szakmai szöveg szórakoztatóbbá tétele érdekében idézetekkel tarkított. Teljes cikk megtekintés

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Térd körüli panaszok - futók leggyakoribb mozgásszervi panaszai és megoldásaik

Tekintsük át a futók leggyakoribb mozgásszervi panaszait, a leghatékonyabb terápiás módszereket, és a megelőzés lehetőségeit, hogy a futásnak csak a jó oldalát ismerhessük! Teljes cikk megtekintés

A test izomzatának edzése

A test izomzatának edzése

Ne akarjon úgy edzéseket vezetni valaki, hogy a gyakorlatok, az edzések anatómiai, élettani háttere ismeretlen számára. Az ismeretlen mindig veszélyeket tartogat, főként a végrehajtás részvevői részére. Amit az Edző mond, az „Szentírás”, hiszen Ő a szakember. Ez bizalom és egyúttal kiszolgáltatottság is a sportoló részére, ami az Edző felelősségét helyezi előtérbe. Teljes cikk megtekintés

A levegőszennyezettség és a sport

A levegőszennyezettség és a sport

A sportolók szervezete a levegőben esetleg előforduló, egészségre káros anyagok hatásának fokozottabban ki van téve, mint a lakosság egyéb rétegei. Különösen veszélyeztetettek a hosszú távon versenyző (és edző) sportolók. Teljes cikk megtekintés

Figyeld a zenét

Figyeld a zenét

Gyakran ajánlják a sportolóknak, hogy hallgassanak zenét a verseny előtt. De miért is? Elég egy olyan zenét kiválasztani a sportolónak, amit szeret? A válasz természetesen nem, semmi sem lehet ilyen egyszerű ... Teljes cikk megtekintés

Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Futók teljesítményfokozása: igazolt módszerek

Ahhoz, hogy egy anyag vagy módszer teljesítményfokozó hatását megítéljük, át kell tekintenünk használatának megalapozottságát és a módszerrel elvégzett tudományos kutatásokat. Teljes cikk megtekintés

Gyógynövények a sportban

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Szorongás, versenydrukk, stressz csökkentése - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményre közvetetten a teljesítmény szorongás, a versenydrukk, a stressz csökkentésén keresztül is lehet hatni. Számos kiváló növény ismert a környezetünkben, amelynek szedatív - anxiolitikus, altató, vagy éppen hangulatjavító - szorongást oldó aktív komponense hasznos. Teljes cikk megtekintés

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

Adaptogén gyógynövények - gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportolók azon vágya, hogy a teljesítményük javuljon évszázadokra nyúlik vissza, valahol az első versenyek, nemzetközi megmérettetések, olimpiák idejére. Világszerte a sportolók 40-60 %-a fogyaszt valamilyen étrend-kiegészítőt Teljes cikk megtekintés

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

Összpontosítás fokozása, a kognitív funkciók javítása - Gyógynövények a sporttáplálkozásban

A sportteljesítményt nagyban befolyásolja a motoros és a mentális funkciók összhangja, ez utóbbin belül is a kognitív funkciókhoz tartozó koncentrációs készség, az összpontosításra törekvés minél magasabb szintje. Ebben segíthetnek bizonyos növények kivonatai. Teljes cikk megtekintés

Sportorvos

Nyomtat Küldés

Magnézium és pótlása

A magnézium egy olyan ásványi anyag, amely nélkülözhetetlen az élettani folyamatok fenntartásához. A csontok szilárd vázát alkotja, emellett az anyagcserében, valamint az idegrendszeri- és izomműködésben elsődleges szerepet játszik. A cikkben összehasonlítjuk néhány készítmény magnézium-ion tartalmát!

A magnéziumot 1808-ban fedezték fel, azonban csak 1933-ban vált egyértelművé élettani jelentősége. Egy olyan ásványi anyagról van szó, amely nélkül nem tudunk élni, beviteléről nap, mint nap gondoskodnunk kell. Jóllehet a magnéziumkészlet fele a csontjainkban foglal helyet, másik felének 90%-a a sejtjeinkben, pozitív töltésű ion (ú.n. kation) formájában. A vérben mért szintje jelzi, hogy optimális-e a magnézium mennyisége egész szervezetünkben. Jóllehet a szervezet össz-magnéziumtartalma és a sejteken belüli magnézium mennyiség nem függ szorosan össze, azonban a szérum magnézium jelentős csökkenése utal a szervezet magnéziumraktárainak kiürülésére. A vérpályában a magnéziumkészlet egyharmada szabadon, kétharmada fehérjéhez kötötten kering. A szabad magnéziumiont a vese választja ki.

A magnézium élettani szerepe

A magnézium nélkülözhetetlen szerepet tölt be az élettani folyamatokban. Fontos aktiváló ion, számos enzim (ATP-áz, foszfatáz, stb.) működéséhez elengedhetetlen. Elsősorban az idegrendszert szabályozza, a mozgató idegvégződésekre közvetlenül fejti ki hatását. Nagyon lényeges azonban, hogy csak a kalciummal együtt tudja szabályozni az idegrendszeri működést. Számos tudományos vizsgálat bebizonyította, hogy a magnézium az érfalra is kedvező hatást gyakorol. Szívbetegségben szenvedők életminősége javítható magnéziumpótlással (Shechter et al. 2003).

A szervezetünkben optimálisan fele annyi magnézium található, mint amennyi kalcium. Ha megváltozik a magnéziumszint, akkor a kalcium is hozzá igazodik. Például ha több magnézium van jelen, mint amennyire szükség van, akkor a kalciumszint visszaszorul (mindez hormonális szabályozás alatt áll). 

Ha túl kevés...

Mikor alakulhat ki magnéziumhiány? Elsősorban alultápláltság, hashajtók tartós alkalmazása, folyamatos hasmenés, várandósság, szélsőséges diéták, fogyókúrák, stressz, egyoldalú táplálkozás, rossz konyhatechnika valamint számos betegség alakíthatja ki. Ilyenkor izomgörcs, remegés, fokozott ingerlékenység jelentkezik. Legsúlyosabb esetben zavartság, rángatózás és egyéb kóros idegrendszeri tünet jön létre. 

Intenzív edzésprogram alatt és természetesen az élsportban jelentősen megnövekszik a magnéziumszükséglet, amelynek a megnövekedett izommunka és az anyagcsere-folyamatok felgyorsulása az oka. Ahhoz, hogy az izmok, idegek regenerálódni tudjanak, szintén szükség van magnéziumra. Élsportolók és aktív szabadidő-sportolók körében gyakran jelentkező tünet a lábikragörcs, amely a magnéziumhiánynak tulajdonítható.

Ha túl sok...

Magnéziumtöbblet általában súlyos betegség, veseelégtelenség talaján alakul ki, amikor a felhalmozódott, felesleges magnéziumot nem tudjuk kiüríteni. Ilyenkor izomgyengeség, kábultság, zavartság jön létre, legsúlyosabb esetben szívmegállás, légzőizom bénulás következik be.

 

(A diagram nagyítható!)

 

Természetes magnéziumforrások

A klorofilban bővelkedő leveles, zöld növényekben (pl. paraj), valamint a tökmagban, mandulában, dióban, mákban, mogyoróban, müzliben, szezámmagban, tejtermékekben (sajtban, túróban, tejben), kagylóban, banánban, mazsolában lelhető fel nagyobb mennyiségben.

Mit és mennyit?

Mivel igen nehezen szívódik fel, ezért törekedni kell a változatos, magnéziumban gazdag ételek bevitelére. Nem szabad szem elől téveszteni, hogy kalciumra is szükség van, tehát a magnéziumpótlás mellett célszerű a kalciumbevitelt is figyelemmel kísérni. Természetes formában a tejtermékek hordozzák mindkét létfontosságú ásványi anyagot. Például a tej megközelítőleg kétszer annyi kalciumot hordoz, mint amennyi magnéziumot, vagyis pont a testünkben lévő élettani arányt.

Törekedni kel arra, hogy a magnézium bevitel legalább az ú.n. javasolt napi bevitel (RDA) értékét érje el. Ez általában napi 300-350 mg, de fokozott fizikai terhelés, valamint terhesség alatt ez a mennyiség 450 mg-ra is emelkedhet (forrás: Tihanyi A.: Teljesítményfokozó sporttáplálkozás; 2012.).

 

Mikor indokolt a magnézium készítmény szedése?

Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy vajon érdemes magnéziummal kiegészíteni az étrendünket? A válasz egyértelműen igen, leginkább az aktívan sportolók, élsportolók, fogyókúrázók, hashajtót rendszeresen alkalmazók, leromlott fizikai állapotú egyének, tejcukor érzékenyek, bizonyos betegségekben szenvedők esetében. Emellett gyermekkorban és várandósság esetén szintén megnövekedik a magnézium igény. Idős korban pedig az egyoldalú és sokszor mennyiségileg nem elegendő étkezés miatt szintén szükség lehet magnéziumpótlásra.

Érdemes az olyan készítményeket (elsősorban klinikai vizsgálatokkal igazoltan valóban hatékony gyógyszert  vagy étrend-kiegészítőt alkalmazni, amelyek hatékonyságát klinikai vizsgálatok is alátámasztják

Kapcsolodó cikkek

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.











Étrend-kiegészítők, készítmények

ELŐFLÓRÁT TARTALMAZÓ ProGastro AKTÍV  készítmény

ELŐFLÓRÁT TARTALMAZÓ ProGastro AKTÍV készítmény

A készítményben 6-9 féle jótékony hatású hasznos baktérium van, melyek a bélcsatornában is megtalálhatóak. Mivel az immunrendszer sejtjeinek 70-80%-a a bélfalban található, az egészséges bélflóra nélkülözhetetlen az immunrendszer kiegyensúlyozott működéséhez, ezzel hozzájárulhat különböző baktériumok, vírusok, gombák okozta légúti, húgyúti, nőgyógyászati fertőzések elleni védekezéshez. Teljes cikk megtekintés

Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

Magnesium-Diasporal® 400 EXTRA magas dózisú ivógranulátum 400 mg magnéziummal

A magnézium fontos az izmok, a szív és az idegek működéséhez OÉTI notifikációs szám: 6569/2010 Teljes cikk megtekintés

Greenfjord – Recover Sports Nutrition italpor

Greenfjord – Recover Sports Nutrition italpor

A Restitution italpor egy Norvégiában kifejlesztett új sporttáplálkozási termékcsalád képviselője. A kimerítő edzések, illetve versenyek utáni gyors funkcionális és strukturális felépülést célozza meg. Optimális feltételeket biztosít az izomszövetben a felépülési folyamatok mielőbbi beindulásához. A termék előállítása a tudomány mai állását tükröző kutatásokon alapul, melyek a teljesítményorientált sporttáplálkozásra irányulnak. A készítményt a nórvég kerékpározók csapata tesztelte a Tour de France és Giro d’Italia versenyeken. A norvég hegymászók is tesztelték a Himalájában Teljes cikk megtekintés

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

Betegség esetén doppingmentesen használható gyógyszerek, készítmények

A Sportorvos Portál gyógyszerésze összeállította a sportolóknál leggyakrabban előforduló panaszokra használható, vény nélkül is kiválható készítmények listáját. Minden, a listában szereplő készítmény összetételét ellenőriztük (a www.antidopping.hu oldalon), hogy CSAKIS DOPPINGMENTES TERMÉK SZEREPELJEN! De fontos tudni, hogy a lentebb olvasható ismertetők, információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik az orvos általi alapos vizsgálatot, a pontos diagnózist és az orvosi terápiás/kezelési javaslatot! Riasztó, súlyosbodó vagy tartósan fennálló tünetek esetén szükséges az orvos felkeresése! Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A rendszeresen aktualizált „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. Az étrend-kiegészítők fogalmát oldalunkon annak nem rendeletben megfogalmazott szűkebb, hanem tágabb, köznapi szóhasználat és gyakorlati tapasztalatok szerint meghatározott értelmében használjuk. Teljes cikk megtekintés

Életmódváltók

A testmozgás hiányának hatása betegségekben szenvedőknél

A testmozgás hiányának hatása betegségekben szenvedőknél

Az idült, krónikus betegség jellegétől függően kisebb, vagy nagyobb mértékű szervi károsodást okoz, amely különböző módon rontja a beteg teljesítőképességét, például szívbetegségben a szív teljesítménye romlik, légúti betegségben a légzőrendszer funkciója károsodik Teljes cikk megtekintés

A krónikus betegségekkel szembeni megküzdés

A krónikus betegségekkel szembeni megküzdés

A legtöbb egészségügyi problémán tud segíteni a rendszeres fizikai aktivitás. Azonban minden esetben ki kell kérni a szakorvos véleményét. Teljes cikk megtekintés

Hányszor hallottuk már?

Hányszor hallottuk már?

Sokan és sokszor hallottuk már ezeket: Életmódváltás! Diétázzon! Fogyjon le! Mozogjon többet! Mindenki érti, hogy a szavak mögött mi rejtőzik, miért kaptuk ezeket a tanácsokat? Teljes cikk megtekintés

Lehet nulláról kezdeni

Lehet nulláról kezdeni

Saját történetemen keresztül szeretnék kedvet csinálni a mozgáshoz mindazoknak, akik nem, vagy keveset mozognak. Élő példa vagyok arra, hogy igenis lehet nulláról kezdeni. Motiváció és akarat szükségeltetik hozzá, de legfőképpen az, ami fejben dől el, az elhatározás. Teljes cikk megtekintés

Az öregedés biológiája

Az öregedés biológiája

Az öregedés a normális életműködések csökkenése, amely a születés után kezdődik, a nemi érés után gyorsul fel, és az adott faj egyedeire jellemző maximális élettartam végéig folytatódik. Teljes cikk megtekintés