Népszerű cikkeink

Mi a kreatin?

Mi a kreatin?

A kreatin egy olyan vegyület, melyet szervezetünk három aminosavból állít elő 1g/ nap mennyiségben. Teljes cikk megtekintés

Izomhúzódás

Nagy erőhatásra a lábszár izomzatban túlfeszülés keletkezik. Jellemzően excentrikus terhelés (izomfeszülés egyidejű összehúzódással) váltja ki. Túlterhelés, bemelegítés hiánya hajlamosít Teljes cikk megtekintés

Túlterhelés, túledzettség

Túlterhelés, túledzettség

A csúcsteljesítmény elérésének kulcseleme a helyesen megválasztott edzésmennyiség ill. intenzitás. Abban az esetben, ha kevés a mennyiségi munka vagy nem elég intenzív, úgy a sportoló nem tudja megvalósítani élete legjobbját, vagyis aluledzett marad. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Sporttáplálkozás

A megfelelően időzített, adekvát táplálkozással és folyadékpótlással megvalósítható a maximális sportteljesítmény és az edzés, ill. verseny utáni gyors regeneráció. Teljes cikk megtekintés

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Sportorvosi vizsgálat - mire számíthatsz?

Versenyezni néhány sportág kivételével kizárólag érvényes sportorvosi engedéllyel lehet. A sportorvosi alkalmassági- és időszakos szűrővizsgálatok célja a betegségek, sérülések, illetve az ezekre hajlamosító kockázati tényezők kiszűrése. Teljes cikk megtekintés

Fogyasztás súlycsoportos sportágakban

Fogyasztás súlycsoportos sportágakban

A magyar sporttörténetben is találunk olyan sajnálatos eseteket, amelyekben a versenyző nem állhatott ki ellenfelével, mert a mérlegeléskor súlya többet nyomott a kelleténél, vagyis annál a súlycsoportnál, amelyikre benevezett Teljes cikk megtekintés

Sportpszichológia

Nyomtat Küldés

Akik máshogy érnek célba - pár szó a parasportolókról

Nem szeretem a fogyatékos sportoló kifejezést, mert ez azt sugallhatja, hogy az illető kevesebb másoknál. A "megváltozottak" elnevezés is sántít, hiszen van, aki "fogyatékával" együtt született ...

Jó hír, hogy már nálunk is vannak olyan sportpszichológusok, akik támogatják a paralimpikonjainkat. De miben másabb a parasportolóval való munka? Alapjában semmiben. A cél itt is a teljesítmény optimalizálása és a stresszfaktorok csökkentése. Itt is alapmódszer a relaxációs technika; ugyanúgy elérhető egyéni sportolók számára, mint csapatok részére. A sportpszichológusnak viszont jobban rá kell készülnie a munkára. Alapsztori, hogy pszichológusként nem biztos, hogy az összes olyan sportágat gyakoroltuk, amikkel találkozunk a munkánk során, ezért egy-egy technikai részletnél fontos, hogy tisztázzuk az adott szakkifejezés jelentését. Parasportolóknál nemcsak a sportág, hanem a fogyaték tulajdonságaival is tisztában kell lennünk. Vegyük például a visszajelzések egyik legfontosabb fegyverét, a látást, ami vakoknál és gyengén látóknál kiesik. Ellenben a test orientációra támaszkodhatunk 1-1 mozdulat fejlesztésénél, a vizuális csatorna kiesik, cserébe ott van nekünk egy csomó más modalitás. A sportpszichológus első szabálya, hogy mindig a meglévő képességekre koncentráljunk.

A következő kritikus pont az előítéletek a parasporttal. Sokan nem tartják azonos értékűnek a nem para sportokkal, de az is előfordul, hogy sajnálattal tekintenek a sportolóra. A lenéző, vagy a túlóvó pillantások ugyanolyan bosszantóak a sportolók számára, akik ugyanolyan keményen küzdenek egy-egy versenyen. Ajánlom a Murderball című filmet azoknak, akik kételkednek mindebben!!

A fentiek miatt a következő három tényezőt kiemelten szokták elemezni a pszichológiai foglalkozások alatt:

  • Önértékelés
    A sportolói karrier hatással van az illető önértékelésére. Sportolók esetében nemcsak a mentális részt kell kiemelni, hanem a fizikai részt is. Fontos, hogyha a sportoló nem tudja elfogadni önmagát, az ki fog hatni a teljesítményére is, azaz ez egy oda-vissza ható folyamat. A sportolói sikerek képesek pozitív hatást gyakorolni az önmagamról alkotott képre, de ha az önmagamról alkotott kép negatív, akkor az is képes negatív irányú hatást gyakorolni a teljesítményemre.
  • Önmeghatározás
    Kerekesszékes sportolóknál azt találták, hogy nagyobb arányú volt náluk a függetlenedés, ami az önbizalomból és a pozitív önértékelésből származott. Mindezek pedig abból eredtek, hogy pozitív irányú szociális támogatást éltek meg a versenyeik során.
  • Öntudatosság
    Fontos, hogy a sportoló feltérképezze a motivációit, céljait. A motivációs bázisuk nagyon sok esetben összetett: egyrészt segít elfogadni önmaga számára a fogyatékát; másrészt segíti őt abban, hogy megküzdjön a "peremhelyzetével". Sokan társadalmi szerepet is vállalnak, ezzel jelezve, hogy ők is azonos értékű tagjai a társadalomnak. És természetesen ott vannak a sportemberek általánosan megjelenő motivátorai: győzni, elérni a céljaimat...

 

 

(forrás: www.sportpszicho.blog.hu)

Kapcsolodó cikkek

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!