Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Energiaszolgáltatás

Honnan szerzik testünk izmai az energiát? Mit jelenthetnek ezek a furcsa szavak, rövidítések: glikolízis, ATP, foszforiláció? Ne ijedj meg, elmagyarázzuk!

Bármely izomrosttípusról legyen szó, ahhoz, hogy összehúzódjon, energiára van szükség. Sétához (4-5km/h) percenként 5 kcal, kocogáshoz (8km/h) 10 kcal, futáshoz (16km/h) 21 kcal, míg sprintekhez (100m/10s) 50 kcal energia kell. Ahogy a fenti táblázatból látjuk, az energia-szolgáltatásnak három lehetséges útja van.

Először érdemes mindjárt az úgynevezett anaerob alaktacid folyamatról beszélni, melyhez az energia közvetlenül ATP-ből (adenozin trifoszfát) és kreatin-foszfátból származik. Ez a folyamat rendkívül gyors, mindössze 30 másodpercig tart. Viszont egyedül az ezúton szerzett energiából valósítható meg a maximális erőkifejtés, melynek során a IIa-típusú gyorsrostok óriási erővel húzódnak össze. Mi történik 30 másodperc elteltével? Az ATP-készlet felhasználásra kerül, "semmirekellő" ADP-vé alakul. Ahhoz, hogy ismét energiát tudjon szolgáltatni, egy foszfátra van szüksége, melyet ebben a folyamatban kreatin-foszfáttól kap. Természetesen ennek előfeltétele, hogy az izom rendelkezzen megfelelő mennyiségű kreatin-raktárral.

Másik lehetséges energianyerés az anaerob glikolízis. Ilyenkor az izom-összehúzódáshoz szükséges ATP nem a kreatinból, hanem cukorból származik. Az izomzat képes glikogén formájában cukrot is raktározni. A folyamatnak két hátránya van: egyrészt az, hogy ATP képződés mellett tejsav (laktát) képződik, másrészt igen nagy mennyiségű glükózra van szükség ahhoz, hogy az energiaellátás megfelelően biztosított legyen. Egy gramm glükózból mindössze 2 ATP képződik.

Az energia-szolgáltatás harmadik útja aerob módon - azaz oxigéndús közegben - jön létre, neve oxidatív foszforiláció. Ekkor egyetlen gramm glükózból 36 ATP képződik. A folyamat jóval lassabban következik be, mint az első két esetben, hiszen több lépcsőt kell megtenni, mire a szervezet lebontja a glikogént, zsírt vagy legvégső esetben a fehérjét. Előnye viszont az, hogy nem képződik tejsav, amely a legújabb tudományos vélemény szerint az izomfáradtságot, izommerevséget kialakítja.

Forrás: Boros Sz.: Sporttáplálkozás
(Sportorvoslás a gyakorlatban sorozat, Krea-Fitt kiadó, 2008.)

Az energiaszolgáltatás formája elsősorban a sportágak jellegétől és az edzésintenzitástól függ. Gondoljunk bele, hogy a sprintszámokban milyen gyorsan kell nagy erőkifejtést végezni, melyhez gyors és nagy energiamennyiség kell. Ellentétben a maratoni futással és egyéb állóképességi sportokkal, ahol kitartó, folyamatos izomösszehúzódásra van szükség. Ekkor az izmok kisebb erővel húzódnak össze, de sokkal tovább bírják. Ehhez a szervezet a zsírokból és a raktározott szénhidrátból fedezi az energiát. Az alábbi ábra a maratoni futás, 100 méteres síkfutás és labdarúgás energiaszükségleteit szemlélteti.

 Forrás: Boros Sz.: Sporttáplálkozás
(Sportorvoslás a gyakorlatban sorozat, Krea-Fitt kiadó, 2008.)

 

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.