Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Zsíranyagcsere

A zsírok (lipidek) közös tulajdonsága, hogy vízben oldhatatlanok, zsíroldószerekben viszont jól oldódnak, ezért ún. apoláros vegyületeknek tekintjük őket

A zsírok optimális esetben 25-30 %-ban fedezik az energiaszükségletet. Élettani szempontból a neutrális zsírok (trigliceridek) jelentősek, ugyanis ezek a legfontosabb energiaszolgáltatók, valamint a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K vitamin) felszívódásában is jelentősek. A feleslegben felvett táplálék zsírokká alakul és raktározódik szervezetünkben. A neutrális zsírok glicerinből és zsírsavakból (pl. palmitinsav, sztearinsav, olajsav) épülnek fel.
A többszörösen telítetlen zsírsavak két csoportjának egy-egy neves képviselője az n-3 (halfélék, lenmag) csoportba tartozó alfa-linolénsav (zöld növényekben, lenmagban, dióban lelhető fel) és az n-6 zsírsavak közé tartozó linolsav (napraforgómag, mogyoró, kukorica tartalmazza). A szervezetbe kerülve a linolsav deszaturálódik egy hidrogén elvesztésével, amelynek eredményeként a kettőskötések száma nő, gamma-linolénsav keletkezik, melyből arachidonsav (20 szénatomból álló zsírsav) képződik. Alfa-linolénsavból a deszaturáció hatására EPA (eikozapentaénsav) és DHA (dokozahexaénsav) jön létre. Mindkét zsírsavféleség élettani szerepe kiemelkedő. Számos tudományos vizsgálat eredménye szerint, az EPA és DHA kedvezően emeli a vér védőkoleszterin-szintjét, tartós fogyasztása mellett vérnyomás- és trombózisveszélyt csökkentő hatást fejt ki. Az egyszeresen telítetlen zsírsavakról is sok hatékony élettani tulajdonság mondható el, melyek között kiemelkedő a HDL (védő) koleszterinszint-növelés, vérnyomáscsökkentés, és a kóros LDL-koleszterinszint-csökkenés. Az alábbi táblázatban összefoglaljuk a zsírsavak élettani hatásait.


A zsírok lebontása a szervezetben elsődlegesen hormonális vezénylet alatt áll, de természetesen az energiabevitel is befolyásolja. A zsírok bontását a következő hormonok gyorsítják, idézik elő: katecholaminok (adrenalin - más néven stresszhormon, noradrenalin), növekedési hormon (GH), férfi nemi hormon (tesztoszteron), kortizol, pajzsmirigyhormon, citokinek (tumornekrózis faktor-alfa - rövidítve TNF-alfa), leptinek. Ezzel ellentétben számos hormon tudja késleltetni a zsírok bontását, melyek a következők: inzulin, katecholaminok, inzulinszerű növekedési faktor (IGF-1), adenozin, prosztaglandin (a növekedési hormon hatását közömbösíti), neuropeptid Y (NPY).

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.