Teljesítményfokozás

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Röviden a sporttáplálkozásról: \"a sporttáplálkozás ismertetéséhez pontosabban tisztáznunk kell, mit értünk sport alatt, mivel a sport fogalmának értelmezésétől függ, hogy a sporttáplálkozásnak mi a feladata. Más javaslatokat ad a dietetikus vagy a sportorvos, ha a sportot magát egészségmegőrzés-centrikus megközelítésben értelmezi, és mást javasol, ha a sportot a teljesítmény oldaláról szemléli. A teljesítményfokozó sporttáplálkozás ezen az utóbbin, vagyis a teljesítménycentrikus megközelítésen alapul.\" Teljes cikk megtekintés

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Zsíranyagcsere

A zsírok (lipidek) közös tulajdonsága, hogy vízben oldhatatlanok, zsíroldószerekben viszont jól oldódnak, ezért ún. apoláros vegyületeknek tekintjük őket

A zsírok optimális esetben 25-30 %-ban fedezik az energiaszükségletet. Élettani szempontból a neutrális zsírok (trigliceridek) jelentősek, ugyanis ezek a legfontosabb energiaszolgáltatók, valamint a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K vitamin) felszívódásában is jelentősek. A feleslegben felvett táplálék zsírokká alakul és raktározódik szervezetünkben. A neutrális zsírok glicerinből és zsírsavakból (pl. palmitinsav, sztearinsav, olajsav) épülnek fel.
A többszörösen telítetlen zsírsavak két csoportjának egy-egy neves képviselője az n-3 (halfélék, lenmag) csoportba tartozó alfa-linolénsav (zöld növényekben, lenmagban, dióban lelhető fel) és az n-6 zsírsavak közé tartozó linolsav (napraforgómag, mogyoró, kukorica tartalmazza). A szervezetbe kerülve a linolsav deszaturálódik egy hidrogén elvesztésével, amelynek eredményeként a kettőskötések száma nő, gamma-linolénsav keletkezik, melyből arachidonsav (20 szénatomból álló zsírsav) képződik. Alfa-linolénsavból a deszaturáció hatására EPA (eikozapentaénsav) és DHA (dokozahexaénsav) jön létre. Mindkét zsírsavféleség élettani szerepe kiemelkedő. Számos tudományos vizsgálat eredménye szerint, az EPA és DHA kedvezően emeli a vér védőkoleszterin-szintjét, tartós fogyasztása mellett vérnyomás- és trombózisveszélyt csökkentő hatást fejt ki. Az egyszeresen telítetlen zsírsavakról is sok hatékony élettani tulajdonság mondható el, melyek között kiemelkedő a HDL (védő) koleszterinszint-növelés, vérnyomáscsökkentés, és a kóros LDL-koleszterinszint-csökkenés. Az alábbi táblázatban összefoglaljuk a zsírsavak élettani hatásait.


A zsírok lebontása a szervezetben elsődlegesen hormonális vezénylet alatt áll, de természetesen az energiabevitel is befolyásolja. A zsírok bontását a következő hormonok gyorsítják, idézik elő: katecholaminok (adrenalin - más néven stresszhormon, noradrenalin), növekedési hormon (GH), férfi nemi hormon (tesztoszteron), kortizol, pajzsmirigyhormon, citokinek (tumornekrózis faktor-alfa - rövidítve TNF-alfa), leptinek. Ezzel ellentétben számos hormon tudja késleltetni a zsírok bontását, melyek a következők: inzulin, katecholaminok, inzulinszerű növekedési faktor (IGF-1), adenozin, prosztaglandin (a növekedési hormon hatását közömbösíti), neuropeptid Y (NPY).

Teljesítményfokozás

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

MEGJELENT a \

MEGJELENT a \"Teljesítményfokozó sporttáplálkozás\" című könyv!

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus\" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.