Teljesítményfokozás

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Röviden a sporttáplálkozásról: \"a sporttáplálkozás ismertetéséhez pontosabban tisztáznunk kell, mit értünk sport alatt, mivel a sport fogalmának értelmezésétől függ, hogy a sporttáplálkozásnak mi a feladata. Más javaslatokat ad a dietetikus vagy a sportorvos, ha a sportot magát egészségmegőrzés-centrikus megközelítésben értelmezi, és mást javasol, ha a sportot a teljesítmény oldaláról szemléli. A teljesítményfokozó sporttáplálkozás ezen az utóbbin, vagyis a teljesítménycentrikus megközelítésen alapul.\" Teljes cikk megtekintés

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

C-vitamin (aszkorbinsav)

A javasolt napi bevitel 60mg a C-vitamin – más néven aszkorbinsav – tekintetében

Szent-Györgyi Albert, aki a világon elsőként izolálta a C-vitamint, maximálisan hitt annak gyógyító és betegségmegelőző szerepében. Maga is -akár Linus Pauling többszörös Nobel díjas tudós naponta több gramm (!) aszkorbinsavat fogyasztott. A vitamin nagy érdeme az erős antioxidáns-hatásban rejlik, mellyel megelőzhető számos vírusfertőzés, de a DNS-sérüléssel járó rosszindulatú betegségek egy része is. A Harward Egyetem kutatói által vezetett kísérlet eredményei szerint azok az egyének, akik naponta 200mg C-vitamint fogyasztanak, 30 %-kal kevesebb eséllyel betegszenek meg felső légúti vírusfertőzésben, mint a 100mg-ot fogyasztók. A C-vitamin direkt hatást fejt ki a szívizomra, de a szürkehályog-képződést is késlelteti, emellett számos szerv (méhnyak, bőr, végbél, vastagbél, nyelőcső, gyomor, hasnyálmirigy, emlő stb.) védelmére kel a fertőzésekkel és rákos betegségekkel szemben. Szerepet játszik a vörösvérsejtképzésben, az immunrendszer erősítésében, a kollagénszintézisben, az öregedési folyamatok késleltetésében, a fogak és az ínybetegségek megelőzésében. A klasszikus C-vitamin-hiánybetegséget skorbutnak nevezik, amely korunkban nagyon ritkán fordul elő, főleg a Föld ínséges területein. Jellegzetes hiánytünetei: bevérzések keletkezése, hajszálérfal-sérülés, emésztési zavar, fertőzésekkel szembeni alacsony ellenállóképesség, fogszuvasodás, vérszegénység, pajzsmirigy működészavara, ínyvérzés. Alkalmazható számos betegség és kórfolyamat kezelésének kiegészítéseként, pl. az alkoholizmus, asthma, felső légúti vírusfertőzés, arteriosclerosis, rovarcsípés, fogászati betegség, orrmelléküreg-gyulladása, hepatitis (májgyulladás), arthritis, szívbetegség, skorbut, stressz, diabetes, gennyes fertőzések esetén.

Legnagyobb mennyiségben a csipkebogyóban található meg, de a paprikában, paradicsomban, citrus gyümölcsökben, áfonyában, édesburgonyában is jelentős mennyiség rejlik az éltető aszkorbinsavból.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

MEGJELENT a \

MEGJELENT a \"Teljesítményfokozó sporttáplálkozás\" című könyv!

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus\" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.