Teljesítményfokozás

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Röviden a sporttáplálkozásról: \"a sporttáplálkozás ismertetéséhez pontosabban tisztáznunk kell, mit értünk sport alatt, mivel a sport fogalmának értelmezésétől függ, hogy a sporttáplálkozásnak mi a feladata. Más javaslatokat ad a dietetikus vagy a sportorvos, ha a sportot magát egészségmegőrzés-centrikus megközelítésben értelmezi, és mást javasol, ha a sportot a teljesítmény oldaláról szemléli. A teljesítményfokozó sporttáplálkozás ezen az utóbbin, vagyis a teljesítménycentrikus megközelítésen alapul.\" Teljes cikk megtekintés

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Egészséges táplálkozás

A magyar lakosság helytelen étkezési szokásait számos táplálkozási felmérés támasztja alá

A vizsgált személyek jelentős részére jellemző az indokolatlanul magas zsírbevitel (átlag 39 % az optimális 25-30 % helyett). Emellett megfigyelhető a minőségi alultápláltság. Megfelelő energiabevitel mellett a vitaminok, ásványi anyagok fogyasztása elmarad az optimális értékektől, melynek vélhető oka a sok „üres kalória" szerepeltetése az étrendben. Lássunk egy konkrét példát:

Reggeli:

  • zsemle (1db)
  • Szárazkolbász (10 dkg)
  • Paradicsom (1 db)

 

Ebéd:

  • hagymaleves (1 tányér)
  • Káposztás kocka (1 adag)

 

Vacsora:

  • paprikás burgonya galuskával

 

Az étrend elemzésének eredménye:

  • Összenergia: 3007 kcal
  • Fehérje/zsír/szénhidrát arány: 12/39/44
  • Nátrium: 10000 mg
  • Kálium: 3300 mg
  • Kalcium: 306,9 mg
  • Magnézium: 344,6 mg
  • Vas: 14,2 mg
  • Cink: 9,4 mg
  • Foszfor: 1195,7 mg
  • E-vitamin: 33,4 mg
  • C-vitamin: 125,4 mg
  • D-vitamin: 0,6 microgramm
  • B12-vitamin: 1,5 microgramm
  • Folsav: 178,5 microgramm
  • A-vitamin: 79 microgramm
  • B1-vitamin: 831,9 microgramm
  • B2-vitamin: 898,7 microgramm
  • B6-vitamin: 2701 microgramm
  • Pantoténsav: 2,6 mg

 

A fenti étkezés a mennyiség és minőség közötti kontrasztot jeleníti meg, mivel annak ellenére, hogy az összenergia-bevitel sok, a vitaminok, ásványi anyagok nagy része mennyiségileg nem fedezi a javasolt napi szükségletet. Kiemelendő a helytelenül magas nátrium- és alacsony káliumtartalom, mely kedvezőtlen Na/K arányhoz vezet. Jelentősége óriási nemcsak a szív-érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatában, hanem számos kórokozó (pl. Candida) megtelepedésében is. A kalcium bevitele szintén hagy kívánnivalót maga után, hiszen a javasolt érték harmadát adja. Nem beszélve a helytelen kalcium/ magnézium arányról, mely optimálisan 2:1.


Az alábbi példa egy 21 éves fogyókúrázó nő átlagos napját jeleníti meg:

Reggeli:

  • nincs

 

Tízórai:

  • nincs

 

Ebéd:

  • sajtos croissant (1 db)
  • Meggyes rétes (1 db)
  • Cola (5dl)

 

Uzsonna:

  • nincs

 

Vacsora:

  • Currys csirke párolt rizzsel
  • Cola (3dl)

 

Az étrend elemzésének eredménye:

  • Összenergia: 1460 kcal
  • Fehérje/zsír/szénhidrát arány: 12/27/61
  • Nátrium: 2192 mg
  • Kálium: 1097 mg
  • Kalcium: 167 mg
  • Magnézium: 82 mg
  • Vas: 2,9 mg
  • Cink: 2,1 mg
  • Foszfor: 514,4 mg
  • E-vitamin: 8,2 mg
  • C-vitamin: 4,7 mg
  • D-vitamin: 0,3 microgramm
  • B12-vitamin: 0,4 microgramm
  • Folsav: 32,4 microgramm
  • A-vitamin: 166 microgramm
  • B1-vitamin: 229 microgramm
  • B2-vitamin: 258 microgramm
  • B6-vitamin: 603 microgramm
  • Pantoténsav: 1,5 mg

 

Alacsony energiabevitel, rendkívül kevés ásványianyag-, vitaminfogyasztással párosulva. A nátrium/ kálium arány nem kedvező, hiszen kétszer annyi nátriumot tartalmaz az étkezés, mint amennyi káliumot. Optimálisnak pont az ellenkező arányokat tekinthetnénk. Az ilyen és ehhez hasonló helytelen táplálkozás következménye soha nem azonnal, hanem akár évekkel később alakul ki, és többnyire vashiány képében vagy gyengült immunstátusz, felborult sav-bázis egyensúly, és megváltozott baktériumflóra talaján kialakult betegségek képében jelentkezik.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

MEGJELENT a \

MEGJELENT a \"Teljesítményfokozó sporttáplálkozás\" című könyv!

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus\" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.