Teljesítményfokozás

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Röviden a sporttáplálkozásról: \"a sporttáplálkozás ismertetéséhez pontosabban tisztáznunk kell, mit értünk sport alatt, mivel a sport fogalmának értelmezésétől függ, hogy a sporttáplálkozásnak mi a feladata. Más javaslatokat ad a dietetikus vagy a sportorvos, ha a sportot magát egészségmegőrzés-centrikus megközelítésben értelmezi, és mást javasol, ha a sportot a teljesítmény oldaláról szemléli. A teljesítményfokozó sporttáplálkozás ezen az utóbbin, vagyis a teljesítménycentrikus megközelítésen alapul.\" Teljes cikk megtekintés

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Rizs - sportolói szempontból kiemelten fontos élelmiszerek, ételek

Rizs - A vitamindús szénhidrátforrás

hirdetés



A rizs a világ összes konyhaművészetének fontos alapanyaga. Több mint 40000 fajtája ismert a földkeregség szinte minden egyes pontjáról. Vásárolhatunk basmati rizst Indiából, arborio-fajtát Olaszországból, pálcika-rizst Japánból.

Táplálkozástani szempontból a barnarizs a leggazdagabb, hiszen rendkívül magas a rost-, komplex szénhidrát- és B-vitamin-tartalma. Mindemellett egy olyan vegyület is található benne, amely a koleszterinszint csökkenését eredményezi, ezért szívvédő élelemnek is tekinthető. A barnarizs külső borítása - azaz korpa része - tartalmaz egy vegyületet, melynek neve oryzanol. Ez a szubsztancia váltja ki a vérkoleszterinszint csökkenését. Louisiana Állam Egyetemén végzett vizsgálatokban (Most et al., 2005) arra keresték a választ, hogy a rizskorpa milyen mértékben képes a koleszterin szintet csökkenteni. A vizsgált személyek napi 100g rizskorpát fogyasztottak három héten át. A felmérés végén a vérkoleszterinszint átlagban 7 %-kal, ezen belül a „káros" LDL-koleszterinszint 10 %-kal csökkent. A 10 % nem tűnik olyan soknak. Azonban számos kutatás eredménye azt bizonyítja, hogy a vér-koleszterinszint 1 %-os csökkentésére a szív-érrendszeri betegségek rizikója 2 %-ot esik. Ezek szerint a háromhetes rizs-étkezés 20 %-kal csökkenti a cardio-vasculáris betegségek rizikóját.

Mivel a barnarizsnek kifejezetten magas a rosttartalma, ezért képes a bélperisztaltikát gyorsítani, a széklet mennyiségét növelni, a mérgező bomlástermékeket megkötni, a belekből kiüríteni. Nem csupán a vastagbél rosszindulatú elváltozásait lehet rizsfogyasztással megelőzni, hanem az emlőrák előfordulási gyakorisága is csökkenthető. A magyarázat az, hogy a barnarizs rostanyaga megköti a béltraktusban lévő női nemi hormont, így a vérben keringő ösztrogénszint lecsökken. Ausztrál (Smiths et al., 1998) és kanadai (Malcolm et al., 2001) kutatások eredménye szerint napi 28g rost 38 %-kal csökkenti az emlőrák kialakulásának rizikóját.

Vajon mi a különbség a barna-, fényezett és a vadrizs között? A hántolatlan rizsszemet nevezik barnarizsnek, vagy más néven cargo-rizsnek, amely szürkés színét a külső rétegtől - ezüsthártyától - kapja. Ez a hártya takarja az endospermiumot és a csírát. A barnarizs korpa-tartalma 3 %, csírát 4 %-ban, míg endospermiumot 93 %-ban tartalmaz. A pelyvátlanított -fényezett - rizs rosttartalma lényegesen kevesebb, emellett vitaminokban is szegényebb. Az alábbi táblázat összefoglalja a hántolt és hántolatlan rizs közötti összetételbeli különbségeket.

A rizs 86-90 %-ban szénhidrátot, 7-9 %-ban fehérjét, a szervezet számára nélkülözhetetlen aminosavakat - methionint és lizint - tartalmaz.

A vadrizs - más néven indián rizs - előnyös tulajdonsága a kedvezően magas aminosav-tartalomban és B-vitamin összetételben rejlik. Az észak-amerikai Nagy Tavak sekély vizű partjain honos rizsfajtát az USA-ban az 1950-es évek óta termesztik, miután táplálkozás-élettani jelentősége felismerést nyert. Lignán tartalmánál fogva a csontritkulás megelőzésében is szerepet játszik, mivel az ösztrogén hormonnal megegyező anyagcserehatást vált ki.

 

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás című könyv

Teljesítményfokozó sporttáplálkozás című könyv

"Egy könyvet szeretnék bemutatni, mely messzemenően alkalmas a (sport)táplálkozástani ismereteink megalapozására, bővítésére. Tihanyi András grandiózus műve, a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás régóta váratott már magára. Mindezidáig magyarul nem volt olvasható ehhez hasonló igényes és a teljességre törekvő munka, amelyet örömmel üdvözölt a táplálkozástanban érdekelt közönség. A hiánypótló mű nem titkolt célja, hogy a reklámkiadványok, a bulvársajtó, elavult eredményeken alapuló összefoglaló könyvek, esetleg anyagi önérdekek alapján dolgozó táplálkozás-celebek, kóklerek és ál-szakemberek nyújtotta dzsungelben könnyebben el tudjon igazodni az ember. Teljesítménycentrikus szemlélet alapján közelít a sporttáplálkozáshoz, e bázisról kísérli meg megingatni a hazánkban megkövesedett egészségmegőrzés-centrikus beállítottságot." Teljes cikk megtekintés

"Teljesítményfokozó sporttáplálkozás" című könyv tartalomjegyzéke

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.