Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Folyadékpótlás: víz

Ha sportolói szemmel vizsgáljuk az ásványvízfogyasztást, megállapíthatjuk, hogy nem a legjobb választás ezzel pótolni az elvesztett folyadékot, viszont kiválóan alkalmas sportolástól függetlenül, étkezések között fogyasztani.

Víz

Manapság az ásványi anyagok közül a nátriumra nagy figyelem hárul, hiszen a lakosság jelentős része túlzott mértékben fogyaszt sót. Ennek eredménye a vérnyomás-emelkedés, mely hosszú távon az arra érzékeny egyéneknél életveszélyes szövődményekhez (stroke-hoz, szívinfarktushoz stb.) vezethet. Mivel szinte kivétel nélkül minden ásványvízben található nátrium és klór, ezért érdemes arra figyelni, hogy alacsony (20 mg/ liter alatti) legyen a víz nátriumtartalma. Nagyon fontos, hogy a víz ne tartalmazzon nitritet, nitrátot, hiszen mérgező vegyületekről van szó, melyek ha a keringésbe kerülnek, képesek az oxigén elől „elmarni" a hemoglobint, így az oxigénmolekulák nem tudnak eljutni rendeltetési helyükre, csökken a szervek, szövetek oxigénellátása. A hazai ásványvizek jelentős része bőségesen tartalmaz kalciumot, magnéziumot, szulfát vegyületeket, foszfort, hidrogénkarbonátot, mely ásványok nagyon kedvezőek.

Ásvány- és gyógyvizek főbb típusai

  • Nátriumkloridos vizek: közös jellemzőjük, hogy a gyomorba jutva lassan oldódnak, ezért igen jó hatást fejtenek ki a gyomor-bélnyálkahártya gyulladásos folyamataira, gyomornedv-elválasztásra. Gyomorsavhiányban fogyasztásuk kifejezetten ajánlott.
  • Kalcium-magnézium-hidrogénkarbonátos vizek: kiválóan alkalmasak a sav-bázis egyensúly megteremtésére, mivel a szervezetet lúgosítják. A gyomorsavtúltengés kezelésében (hiperaciditás), ill. gyomor-bélrendszeri gyulladások kezelésében hatékonyan alkalmazhatók. A szabad szénsavtartalmú vizeket értágító hatásuk miatt a keringési betegségek kiegészítő terápiájára is lehet használni.
  • Szulfátos vizek: emésztőrendszeri betegségek, nőgyógyászati panaszok kezelésére alkalmazhatók. Emellett felgyorsítják a máj- és epeműködést, gyorsítják a vékonybélpasszázst.
  • Jódtartalmú vizek: bizonyos pajzsmirigybetegségekben és az érelmeszesedés kezelésében is hatékonyan alkalmazhatók.
  • Kénes vizek: lassan, apró kortyonként szabad fogyasztani, étkezés előtt egy órával, vagy étkezés után két órával. Hatásukra a gyomor emésztése javul. Enyhe hashajtó effektussal is rendelkeznek, valamint segítik a máj méregtelenítő folyamatait.

Ha sportolói szemmel vizsgáljuk az ásványvízfogyasztást, megállapíthatjuk, hogy nem a legjobb választás ezzel pótolni az elvesztett folyadékot, viszont kiválóan alkalmas sportolástól függetlenül, étkezések között fogyasztani. Az izotóniás italok pedig korlátozódjanak az edzés előtti-, közbeni- és utáni folyadékpótlásra. (Az alábbi táblázat összefoglalja a hiper-, izo- és hipotóniás italok alkalmazási javaslatait.)

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.