Nyomtat Küldés

Kreatin - Étrend-kiegészítők a teljesítményfokozásban

A sportolók célja a különböző készítmények használatával a tápanyagigény fedezése, az egészségmegőrzés, a sporttevékenység káros hatásainak ellensúlyozása, a regeneráció idejének csökkentése, a sportteljesítmény javítása és/vagy az edzés adaptáció fokozása, valamint a testösszetétel kedvező irányban történő megváltoztatásának elősegítése.

A csoport - támogatandó hatóanyagok és hatóanyag kombinációk, melyek hatásossága és biztonságossága mögött meggyőző tudományos érvek állnak, mint pl.:

  • Sportitalok
  • Kreatin

    Az izomzatban az ATP regenerálásához szükséges a kreatin-foszfát, a kiegészítés pedig növeli az izomzatban a kreatin és kreatinfoszfát szintet, így javíthatja a teljesítményt. Normális izomkoncentrációja kb. 120-125  mmol/kg száraz izomtömeg, ami kiegészítés hatására kb. 156-160 mmol/kg-ra növekedhet. Természetes forrásai táplálkozásunkban a húsok és halak.

    Főként kreatin-monohidrát vegyületének alkalmazása elterjedt. A nem megbízható forrásból származó készítményeknél  szennyeződések (kreatinin, diciandamid, dihidrotrianzin) előfordulhatnak.Komolyabb mellékhatása ajánlott adagolásnál a vizsgálatok szerint nincs, vese vagy májkárosodás, rákkeltő hatás nem volt igazolható. Személyes beszámolók során a használók gyakran említenek gasztrointesztinális gondokat (pl.: hasmenést) - ezt a hatást nem megfelelő alkalmazás esetén kutatás is alátámasztotta. Az orális kreatin alkalmazás izom hipertrófiát idéz elő, amiben szerepet játszhat  a kreatinnak az MRF-ekre (az izomképzésben résztvevő bHLH - basic helix loop helix, azaz bázikus hélix-farok-hélix - transzkripciós faktorokra) így az MRF4 miogén transzkripciós  faktorra és a miogenin génexpressziójára, ezen keresztül az izom szatellit sejtek differenciálódására, fúziójára gyakorolt mediáló hatása ami szövettenyészetekben és sportoló embereken is igazolt. Igazolt, hogy kreatin kiegészítés után az izmokban nyugalmi állapotban nagyobb lehet az  IGF-I és IGF-II mRNS expresszió, a kreatin anabolikus hatása tehát feltételezhetően részben a helyileg előállított IGF hormonokon keresztül valósulhat meg. A kreatin-kiegészítésnek a jövőben várhatóan mind a sporttáplálkozás mind a rehabilitáció terén gyakoribbá válhat az alkalmazása.
  • Edzés utáni szénhidrát-fehérje italok

B csoport - ígéretes, részben alátámasztott és meglehetősen biztonságosnak tekinthető hatóanyagok és hatóanyag kombinációk, mint pl.:

  • L-Glutamin
  • BCAA-k

C csoport - olyan hatóanyagok, melyek kedvező hatásai kevéssé alátámasztottak, mint pl.:

  • Króm
  • Konjugált linolsav (CLA)

D csoport - olyan hatóanyagok, melyek kedvező hatásai és/vagy biztonságosságuk kérdéses, ezért alkalmazásuk egyáltalán nem javasolt, mint pl.:

  • Miosztatin-blokkolók
  • Anabolikus izoflavonok

 

Teamünkről

A kreatin fent ismertetett kiragadott példája jól mutatja, hogyan aknázhatjuk ki a legális teljesítményfokozásban az "omika" tudományokat, így a nutrigenomikai összefüggéseket és a transzkripció befolyásolását, melyre szakértőink kifejezetten törekednek.  Mind a direkt, mind az indirekt teljesítményfokozásra nagy hangsúlyt fektetünk, olyan hazánkban sokáig elhanyagolt területeket is felhasználva mint az immuntáplálás. Teamünk a sportteljesítmény fokozásában és akár a sportsérülések (törések, szakadások) gyógyításának támogatásában mind a pszichológia, mind az orvostudomány, mind a dietetika legfrissebb eredményeire támaszkodik, forradalmian új szemléletet megjelenítve Magyarországon.

 

Kapcsolodó cikkek