Teljesítményfokozás

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Röviden a sporttáplálkozásról: \"a sporttáplálkozás ismertetéséhez pontosabban tisztáznunk kell, mit értünk sport alatt, mivel a sport fogalmának értelmezésétől függ, hogy a sporttáplálkozásnak mi a feladata. Más javaslatokat ad a dietetikus vagy a sportorvos, ha a sportot magát egészségmegőrzés-centrikus megközelítésben értelmezi, és mást javasol, ha a sportot a teljesítmény oldaláról szemléli. A teljesítményfokozó sporttáplálkozás ezen az utóbbin, vagyis a teljesítménycentrikus megközelítésen alapul.\" Teljes cikk megtekintés

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Kreatin - Étrend-kiegészítők a teljesítményfokozásban

A sportolók célja a különböző készítmények használatával a tápanyagigény fedezése, az egészségmegőrzés, a sporttevékenység káros hatásainak ellensúlyozása, a regeneráció idejének csökkentése, a sportteljesítmény javítása és/vagy az edzés adaptáció fokozása, valamint a testösszetétel kedvező irányban történő megváltoztatásának elősegítése.

A csoport - támogatandó hatóanyagok és hatóanyag kombinációk, melyek hatásossága és biztonságossága mögött meggyőző tudományos érvek állnak, mint pl.:

  • Sportitalok
  • Kreatin

    Az izomzatban az ATP regenerálásához szükséges a kreatin-foszfát, a kiegészítés pedig növeli az izomzatban a kreatin és kreatinfoszfát szintet, így javíthatja a teljesítményt. Normális izomkoncentrációja kb. 120-125  mmol/kg száraz izomtömeg, ami kiegészítés hatására kb. 156-160 mmol/kg-ra növekedhet. Természetes forrásai táplálkozásunkban a húsok és halak.

    Főként kreatin-monohidrát vegyületének alkalmazása elterjedt. A nem megbízható forrásból származó készítményeknél  szennyeződések (kreatinin, diciandamid, dihidrotrianzin) előfordulhatnak.Komolyabb mellékhatása ajánlott adagolásnál a vizsgálatok szerint nincs, vese vagy májkárosodás, rákkeltő hatás nem volt igazolható. Személyes beszámolók során a használók gyakran említenek gasztrointesztinális gondokat (pl.: hasmenést) - ezt a hatást nem megfelelő alkalmazás esetén kutatás is alátámasztotta. Az orális kreatin alkalmazás izom hipertrófiát idéz elő, amiben szerepet játszhat  a kreatinnak az MRF-ekre (az izomképzésben résztvevő bHLH - basic helix loop helix, azaz bázikus hélix-farok-hélix - transzkripciós faktorokra) így az MRF4 miogén transzkripciós  faktorra és a miogenin génexpressziójára, ezen keresztül az izom szatellit sejtek differenciálódására, fúziójára gyakorolt mediáló hatása ami szövettenyészetekben és sportoló embereken is igazolt. Igazolt, hogy kreatin kiegészítés után az izmokban nyugalmi állapotban nagyobb lehet az  IGF-I és IGF-II mRNS expresszió, a kreatin anabolikus hatása tehát feltételezhetően részben a helyileg előállított IGF hormonokon keresztül valósulhat meg. A kreatin-kiegészítésnek a jövőben várhatóan mind a sporttáplálkozás mind a rehabilitáció terén gyakoribbá válhat az alkalmazása.
  • Edzés utáni szénhidrát-fehérje italok

B csoport - ígéretes, részben alátámasztott és meglehetősen biztonságosnak tekinthető hatóanyagok és hatóanyag kombinációk, mint pl.:

  • L-Glutamin
  • BCAA-k

C csoport - olyan hatóanyagok, melyek kedvező hatásai kevéssé alátámasztottak, mint pl.:

  • Króm
  • Konjugált linolsav (CLA)

D csoport - olyan hatóanyagok, melyek kedvező hatásai és/vagy biztonságosságuk kérdéses, ezért alkalmazásuk egyáltalán nem javasolt, mint pl.:

  • Miosztatin-blokkolók
  • Anabolikus izoflavonok

 

Teamünkről

A kreatin fent ismertetett kiragadott példája jól mutatja, hogyan aknázhatjuk ki a legális teljesítményfokozásban az "omika" tudományokat, így a nutrigenomikai összefüggéseket és a transzkripció befolyásolását, melyre szakértőink kifejezetten törekednek.  Mind a direkt, mind az indirekt teljesítményfokozásra nagy hangsúlyt fektetünk, olyan hazánkban sokáig elhanyagolt területeket is felhasználva mint az immuntáplálás. Teamünk a sportteljesítmény fokozásában és akár a sportsérülések (törések, szakadások) gyógyításának támogatásában mind a pszichológia, mind az orvostudomány, mind a dietetika legfrissebb eredményeire támaszkodik, forradalmian új szemléletet megjelenítve Magyarországon.

 

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

MEGJELENT a \

MEGJELENT a \"Teljesítményfokozó sporttáplálkozás\" című könyv!

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus\" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.