Teljesítményfokozás

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Röviden a sporttáplálkozásról: \"a sporttáplálkozás ismertetéséhez pontosabban tisztáznunk kell, mit értünk sport alatt, mivel a sport fogalmának értelmezésétől függ, hogy a sporttáplálkozásnak mi a feladata. Más javaslatokat ad a dietetikus vagy a sportorvos, ha a sportot magát egészségmegőrzés-centrikus megközelítésben értelmezi, és mást javasol, ha a sportot a teljesítmény oldaláról szemléli. A teljesítményfokozó sporttáplálkozás ezen az utóbbin, vagyis a teljesítménycentrikus megközelítésen alapul.\" Teljes cikk megtekintés

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Egészséges táplálkozás kontra sporttáplálkozás: mi a különbség?

A sporttáplálkozás nem más, mint az élsportolóknak, edzett szabadidő sportolóknak javasolt étkezésbeli és folyadékpótlásbeli ajánlások összessége, amely lényegét tekintve nem sok dologban tér el az egészséges táplálkozás irányelveitől.

A sporttáplálkozás fogalom mindössze néhány évtizedes múltra tekint vissza, amely az Amerikai Egyesült Államokban keletkezett, majd terjedt el szerte a világon. Hazánkban csak néhány éve vált többé-kevésbé ismertté, jóllehet az első élsportolóknak szóló táplálkozási tanácsadás kialakítása 1998-ban kezdődött a Sportkórház Kutató Osztályán. Akkoriban még az edzők nagy része sem volt tájékozott a megfelelő táplálkozás regenerációban, immunerősítésben, teljesítményfokozásban betöltött szerepéről. Napjainkban egyre több edző veszi kezébe a szakirodalmat és az edzések helyes megválasztása mellett figyelmet szentel az új étkezési, folyadékpótlási trendeknek is. Természetesen nem csak az élsportban, hanem az aktív szabadidősportban is nélkülözhetetlen jelentőségű az étkezés, folyadékbevitel tréninghez igazítása.

A sporttáplálkozás per definitionem az aktívan, ill. versenyszerűen sportolók tápanyagbevitelére, valamint folyadékfogyasztására irányuló ajánlásokat tartalmazza, célja az optimális, egyénre szabott táplálkozás és folyadékpótlás kialakítása a maximális fizikai teljesítmény és az adekvát regeneráció érdekében. Számos tudományos vizsgálat eredménye bebizonyította, hogy a nem megfelelő táplálkozás és folyadékbevitel jelentősen csökkentheti a sportteljesítményt és gátolhatja a szervezet regenerációs folyamatait. Ennek talaján vitaminhiányos állapotok, lábikragörcs, múlni nem akaró izomláz, légúti fertőzések, fokozott sérülékenység alakulhat ki.

Az alapvető sporttáplálkozási javaslatok nem sokban különböznek az egészséges táplálkozásbeli ajánlásoktól, amely utóbbit legújabban a Harvard Egyetem által publikált 2008-as piramismodellel jellemezhetünk. A piramis bázisán a rendszeres testmozgás és a folyamatos testsúlykontroll szerepel, amely az aktívan sportolók körében magától értetődő. A következő szinten az olívaolaj, zöldségfélék, gyümölcsök és gabonák helyezkednek el, mintegy reprezentálva azok jelentőségét. A gabonafélék, zöldfélék szintje fölött a halak, tengeri herkentyűk, szója, babfélék és olajos magok találhatók, amelyek közös tulajdonsága a kedvező zsírsavösszetétel. Az egészséges olajok közé elsősorban az olívaolaj sorolható, de természetesen az omega-3 zsírsavakra (halakban, lenmagban, dióban) is jótékony szerep hárul. A szójában kedvezően magas a fehérjetartalom az alacsony zsírtartalom mellett, az olajos magok gazdag káliumforrások. A következő szinten, mintegy kisebb mennyiségben van szükségünk tejtermékekre. Majd a piramis legfelső csúcsán a húsfélék és édességek szerepelnek, amelyeknek bevitelére csak el-elvétve van szükség.

A sporttáplálkozás is a legújabb piramis ajánlásaira épít, amelyben fontos a változatosság, mértékletesség, a megfelelő fehérje/ zsír/ szénhidrát arány és az energiaegyensúly. Azonban nagyobb figyelmet fordít a folyadékpótlásra, a lúgosításra, a szénhidrát ellátottságra, a regenerációfokozásra. Emellett a sportág jellegét, valamint a felkészülés aktuális szakaszát, minőségét valamint az egyéni sajátosságokat is fontosnak tartja.

 

A csúcsteljesítmény elérésének számos feltétele van, amelyek közül az egyik a testösszetételben rejlik, vagyis a megfelelő izomzat és zsírarány kialakításában. Gondoljunk arra, hogy hány olyan lelkes szabadidő-sportoló létezik, akinek testtömeges meglehetősen magas és szervezetének testzsír aránya is magas. Tudatos és megfelelő étkezéssel a felesleges zsírpárnák viszonylag gyorsan eltűnnek.  

A máig elfogadott javaslatokat 2000-ben, az Amerikai Sportorvos Társaság valamint a Kanadai és Amerikai Dietetikus Szövetség közös állásfoglalásban rögzítette, amelyek között számos fejezet különíthető el.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

MEGJELENT a \

MEGJELENT a \"Teljesítményfokozó sporttáplálkozás\" című könyv!

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus\" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.