Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Miben segít bélrendszerünk több millió jótékony lakója?

Különösnek tűnhet, hogy az egészséges gyomor-bélrendszerben több mint 500 féle baktériumfaj él. Közöttük szép számmal akadnak jótékony, probiotikus törzsek, amelyek nélkülözhetetlen szerepet játszanak a betegségekkel szembeni védelem megteremtésében. Lássuk, miről is van szó!

Az utóbbi években megnövekedett a probiotikumokról - vagyis a bélrendszerben élő jótékony baktériumokról - szóló tudományos vizsgálatok száma. Nem véletlenül, hiszen bebizonyosodott, hogy szervezetünk immunvédelmében, valamint számos betegség, ill. tünet kezelésében vállal hatékony szerepet. A probiotikum elnevezés az 1960-as évekből származik, eredete görög, szó szerinti jelentése „az életért". Jóllehet a kifejezés eredete néhány évtizedes múltra tekint vissza, jótékony hatásaik már évszázadok óta ismertek.

Számos, többszáz probiotikus baktériumfaj különböztethető meg, közülük kiemelendők a lactobacillus (pl. L. acidophylus, L. plantarum, L. salivarius, L. casei, L. fermentum, L. paracasei, stb.) és bifidobaktérium (pl. B. lactis, B. infantis, B. longum, B. bifidum, stb.) fajok, valamint a Bacillus cereus és az élesztőben rejlő Saccharomyces boulardii. A probiotikumok nem csupán a gyomor-bélrendszer mikroorganizmus-egyensúlyának létrehozásában vesznek részt. Számos fontos szerep tulajdonítható nekik.

Védelmezik a bélnyálkahártyát, szabályozzák a tápanyagok és folyadék felszívódását, vitaminokat (B12-, K-vitamin) termelnek, csökkentik a koleszterin felszívódását. Mindemellett csökkentik az allergiás reakció kiváltásáért felelős immunglobulin-E és fokozzák a nyálkahártyák védelmében élen járó immunglobulin-A termelődését.

 hirdetés

A probiotikumok nem csak a betegségek megelőzésében, hanem bizonyos kórfolyamatok kezelésében is hatékony segítők lehetnek. Ide tartoznak a hasmenéssel járó állapotok, pl. Chron-betegség, irritábilis bélszindróma, Helicobacter pylori fertőzés, stb. A laktóz intolerancia tüntetit is képesek enyhíteni. Jótékony hatásaik nem csupán a gyomor-bélrendszert érintő betegségekre terjednek ki. Számos klinikai vizsgálat bebizonyította, hogy a bakteriális és candidás hüvelyfertőzés és más húgy-ivarszervi fertőzés kezelésében, valamint a felső légúti hurut, középfülgyulladás, allergiás betegségek leküzdésében is segítenek. A vastagbél, húgyhólyag daganat, valamint a fogszuvasodás megelőzésében is szerepet kapnak.

Feltehetjük a kérdést, hogy vajon milyen életmódbeli tényezők, változások juttatják el a bélrendszert a betegségekkel szembeni védtelenség, kiszolgáltatottság állapotába? Nos, elsősorban a helytelen, egyoldalú, tejtermékekben, zöldségekben, gyümölcsökben szegényes táplálkozás. Ugyanis a jótékony probiotikumok táplálásához a gyümölcsökben, zöldségekben, gabonákban rejlő szénhidrátok (oligofruktóz, inulin) - prebiotikumok - szükségesek.

Nem csupán a kedvezőtlen étkezési szokások, hanem az ételallergiák, székrekedés, tejcukor érzékenység, antibiotikus kezelés, stresszhelyzetek, hosszan tartó utazás, stb. is kiváltja a probiotikum védelem gyengülését. A feszített élettempó, magas elvárások a munkahelyen, fővárosi közlekedés, megváltozott anyagi helyzet, párkapcsolati konfliktusok, utazás, nem beszélve az élsportról hatalmas terhet rónak az immunrendszerre. Ezekben az esetekben nélkülözhetetlen szerepet játszhatnak a probiotikumok.

A tejtermékekben, zöldségekben, gyümölcsökben gazdag táplálkozás mellett napjainkban számos, jó minőségű étrend-kiegészítő is rendelkezésünkre áll a megfelelő probiotikum bevitel biztosításában. Így például egy hosszú út alatt, vagy edzés után is könnyen és hatékonyan tudjuk a gyomor-bélrendszeri védelmet erősíteni.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.