Teljesítményfokozás

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Röviden a sporttáplálkozásról: \"a sporttáplálkozás ismertetéséhez pontosabban tisztáznunk kell, mit értünk sport alatt, mivel a sport fogalmának értelmezésétől függ, hogy a sporttáplálkozásnak mi a feladata. Más javaslatokat ad a dietetikus vagy a sportorvos, ha a sportot magát egészségmegőrzés-centrikus megközelítésben értelmezi, és mást javasol, ha a sportot a teljesítmény oldaláról szemléli. A teljesítményfokozó sporttáplálkozás ezen az utóbbin, vagyis a teljesítménycentrikus megközelítésen alapul.\" Teljes cikk megtekintés

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Hogyan előzhető meg a túlterhelés állapota?

Az élsport sokak szerint olyan, mint a „pengeélen táncolás”, hiszen a sportoló nap, mint nap eljut teljesítőképességének határáig. Ezért nagyon lényeges a terhelések és regeneráció közötti egyensúly megteremtése. Ha a mérleg nyelve a tréningek felé billen, akkor kialakul a túlterhelés, majd később a túledzettség állapota.

Milyen figyelmeztető jelek utalnak az edzések és regeneráció egyensúlyának megbomlására? Nos, első és talán egyetlen tünet az indokolatlan teljesítményromlás. Ugyanakkor elképzelhető, hogy a terhelési mutatók javulnak, jóllehet nem olyan ütemben és mértékben, ahogy azt az edzésterhelés és a sportoló képességei diktálnák. A jó edző többek között arról ismerszik meg, hogy sportolójának minden rezdülését ismeri és a változásokból be tudja jósolni, meg tudja előzni a túlterhelés, túledzettség kialakulását.

Valójában mi a különbség a túlterhelés és túledzettség állapota között? A túledzettséget legtöbbször sérülések, szűnni nem akaró fáradtságérzet, hormoneltolódások, alvászavar, étvágytalanság, stb. kíséri. Ilyenkor már drasztikus lépésekre, sokszor hónapokig tartó edzéskihagyásra van szükség.

A túlterhelés tulajdonképpen a túledzettséget megelőző állapot. Általában akkor alakul ki, ha nem fokozatosan, hanem hirtelen nagymértékben fokozzuk az edzésmennyiséget, időtartamot és/vagy intenzitást és több napon át fenntartjuk. Ekkor a szervezetnek nem jut elég ideje alkalmazkodni a fokozott edzésmunkához. A válasz teljesítményhanyatlás és fokozott fáradtságérzet képében jelenik meg.

Mi ekkor a teendő? Nos, a külföldi és hazai szakirodalom szerint a sportteljesítmény javításához szükség van a maximális feletti (ú.n. szupermaximális) terhelésekre. Azonban kellő fizikai és mentális felkészítés után szabad végezni és fontos, hogy a szupermaximális edzés után fokozatosan csökkenteni kell a mennyiséget. Stone és munkatársai (2006) felhívták a figyelmet az így elért kedvező teljesítményváltozásra.

A szupermaximális terhelések elkerülésére az élsportolónak nagyon csekély az esélye. Ezért mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy az extrém igénybevétel mellett se sodródjon a túlterhelés helyzetébe. Tudatos pihenésre, alvási stratégiára, étkezési tervre, kielégítő folyadékpótlásra, relaxáló programra van szüksége.
Sokszor aprónak tűnő életmódbeli módosítások is sokat segítenek a „talpon maradásban". Ide sorolhatók a jó minőségű, bevizsgált, doppinglistán nem szereplő étrend-kiegészítők alkalmazása is. A vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek repertoárja, valamint az adaptogén tulajdonságokkal rendelkező növényi kivonatok (pl. ginzeng, G115 standardizált ginzengkivonat), hatóanyagok rendkívül sokat segíthetnek a szervezet szuperterhelésre való felkészítésében.

Célszerű reggel ébredés után pulzust mérni. Ha 5-10%-kal szaporább, mint a saját átlagérték, akkor vissza kell venni az edzésmennyiséget és inkább rövidebb, magasabb intenzitású tréninget végezni. Ha a pulzusszám meghaladja az átlag 10%-át, akkor az edzést teljesen ki kell hagyni.

Felkelés után célszerű egy nagy pohár tiszta vizet elfogyasztani, amely védi a szervezetet a folyadékveszteséggel szemben és beindítja az emésztőrendszer működését. Ezután egy edzésidőponthoz igazított, könnyű, szénhidrát-gazdag, vitamindús reggeli majd egy ginzenggel kombinált multivitamin dózis egyrészt megalapozhatja, felkészítheti a sportolói szervezetet az extrém teljesítmény elérésére másrészt segítheti a túlterhelés megelőzését.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

MEGJELENT a \

MEGJELENT a \"Teljesítményfokozó sporttáplálkozás\" című könyv!

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus\" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.