Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Hogyan előzhető meg a túlterhelés állapota?

Az élsport sokak szerint olyan, mint a „pengeélen táncolás”, hiszen a sportoló nap, mint nap eljut teljesítőképességének határáig. Ezért nagyon lényeges a terhelések és regeneráció közötti egyensúly megteremtése. Ha a mérleg nyelve a tréningek felé billen, akkor kialakul a túlterhelés, majd később a túledzettség állapota.

Milyen figyelmeztető jelek utalnak az edzések és regeneráció egyensúlyának megbomlására? Nos, első és talán egyetlen tünet az indokolatlan teljesítményromlás. Ugyanakkor elképzelhető, hogy a terhelési mutatók javulnak, jóllehet nem olyan ütemben és mértékben, ahogy azt az edzésterhelés és a sportoló képességei diktálnák. A jó edző többek között arról ismerszik meg, hogy sportolójának minden rezdülését ismeri és a változásokból be tudja jósolni, meg tudja előzni a túlterhelés, túledzettség kialakulását.

Valójában mi a különbség a túlterhelés és túledzettség állapota között? A túledzettséget legtöbbször sérülések, szűnni nem akaró fáradtságérzet, hormoneltolódások, alvászavar, étvágytalanság, stb. kíséri. Ilyenkor már drasztikus lépésekre, sokszor hónapokig tartó edzéskihagyásra van szükség.

A túlterhelés tulajdonképpen a túledzettséget megelőző állapot. Általában akkor alakul ki, ha nem fokozatosan, hanem hirtelen nagymértékben fokozzuk az edzésmennyiséget, időtartamot és/vagy intenzitást és több napon át fenntartjuk. Ekkor a szervezetnek nem jut elég ideje alkalmazkodni a fokozott edzésmunkához. A válasz teljesítményhanyatlás és fokozott fáradtságérzet képében jelenik meg.

Mi ekkor a teendő? Nos, a külföldi és hazai szakirodalom szerint a sportteljesítmény javításához szükség van a maximális feletti (ú.n. szupermaximális) terhelésekre. Azonban kellő fizikai és mentális felkészítés után szabad végezni és fontos, hogy a szupermaximális edzés után fokozatosan csökkenteni kell a mennyiséget. Stone és munkatársai (2006) felhívták a figyelmet az így elért kedvező teljesítményváltozásra.

A szupermaximális terhelések elkerülésére az élsportolónak nagyon csekély az esélye. Ezért mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy az extrém igénybevétel mellett se sodródjon a túlterhelés helyzetébe. Tudatos pihenésre, alvási stratégiára, étkezési tervre, kielégítő folyadékpótlásra, relaxáló programra van szüksége.
Sokszor aprónak tűnő életmódbeli módosítások is sokat segítenek a „talpon maradásban". Ide sorolhatók a jó minőségű, bevizsgált, doppinglistán nem szereplő étrend-kiegészítők alkalmazása is. A vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek repertoárja, valamint az adaptogén tulajdonságokkal rendelkező növényi kivonatok (pl. ginzeng, G115 standardizált ginzengkivonat), hatóanyagok rendkívül sokat segíthetnek a szervezet szuperterhelésre való felkészítésében.

Célszerű reggel ébredés után pulzust mérni. Ha 5-10%-kal szaporább, mint a saját átlagérték, akkor vissza kell venni az edzésmennyiséget és inkább rövidebb, magasabb intenzitású tréninget végezni. Ha a pulzusszám meghaladja az átlag 10%-át, akkor az edzést teljesen ki kell hagyni.

Felkelés után célszerű egy nagy pohár tiszta vizet elfogyasztani, amely védi a szervezetet a folyadékveszteséggel szemben és beindítja az emésztőrendszer működését. Ezután egy edzésidőponthoz igazított, könnyű, szénhidrát-gazdag, vitamindús reggeli majd egy ginzenggel kombinált multivitamin dózis egyrészt megalapozhatja, felkészítheti a sportolói szervezetet az extrém teljesítmény elérésére másrészt segítheti a túlterhelés megelőzését.

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.