Teljesítményfokozás

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Röviden a sporttáplálkozásról: \"a sporttáplálkozás ismertetéséhez pontosabban tisztáznunk kell, mit értünk sport alatt, mivel a sport fogalmának értelmezésétől függ, hogy a sporttáplálkozásnak mi a feladata. Más javaslatokat ad a dietetikus vagy a sportorvos, ha a sportot magát egészségmegőrzés-centrikus megközelítésben értelmezi, és mást javasol, ha a sportot a teljesítmény oldaláról szemléli. A teljesítményfokozó sporttáplálkozás ezen az utóbbin, vagyis a teljesítménycentrikus megközelítésen alapul.\" Teljes cikk megtekintés

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

A jó edző „aranyat” ér!

Aki soha nem volt igazolt sportoló, annak talán nehéz elképzelni, hogy mennyi szerteágazó szerepe van az edzőnek, különösen az Olimpiai Játékokra készülés során. Nem elég az optimális edzésterhelést eltalálni, hanem figyelni kell a sportoló testi, lelki, szellemi válaszaira edzés előtt, közben és után.

Számos anekdota él a köztudatban egy-egy, nagy sikereket elért edzővel és tanítványával kapcsolatban. Például az egyik legeredményesebb triatlon bajnoknő elmesélte, hogy edzője éveken át rendkívül megterhelő mennyiségi és minőségi edzésprogramot írt elő, amelyből nem volt kis feladat regenerálódni. Sokan nem értették, hogy hogyan tud ennyire átszellemülten figyelni edzőjére és követni minden utasítását akár még a „mehaltam" érzések sorozatos jelentkezése mellett is.

Egyszer egy edzőtáborban történt, hogy a kiadós, három edzésből álló nap végén az edző segítséget kért tőle, hogy mit vásároljon neki vacsorára, mit szeret a legjobban. A tanítvány felsorolta a kedvelt ételeket, zöldségeket, gyümölcsöket és hozzátette, hogy valójában a nagy szemű szőlőt is imádja, de sajnos soha nem eszi, mivel a szőlő héját nem tudja megemészteni. A vacsora elkészítését az edző vállalta. Első fogásként sportolója kedvenc ételét, mozzarella sajtot szervírozott paradicsommal, kevés pestoval, friss barna kenyérrel. Desszertként pedig egy hatalmas tál, héjától megfosztott (!), nagy szemű, mézédes szőlő következett...

A fenti történet talán jó példája az edző és tanítványa között kialakult különleges kapcsolatnak, amelyben a sportoló személyiségének, teljesítőképességének, érzékenységének, terhelhetőségének ismerete kulcsszerepet játszik az eredményesség szempontjából. Természetesen első és legfontosabb dolog, hogy a felnőtt sportoló legyen tisztában saját magával és azzal is, hogy az élet során folyamatos átalakuláson, változáson megy keresztül testi, lelki és szellemi szinten egyaránt.

A jó tréner időt szakít az edzések előtti és utáni beszélgetésekre. Megkérdezi, hogy versenyzője mennyire fáradt el, mekkora izomlázat, fájdalmat érez, van-e étvágya, tudott-e jól aludni éjszaka, volt-e elég ideje pihenni, milyen ételeket, italokat fogyasztott, változott-e a testtömege, stb. A kérdések mellett rendkívül nagy szerep hárul a megfigyelésre is. Az arcmimika, a gesztusok és más metakommunikációs jelek adott esetben rengeteg információt hordoznak a versenyző fizikai és lelkiállapotáról. 

Guy Thibault (1993) az alábbi jelek figyelembevételét javasolja:

A versenyző...

 

  • lábait „mázsásnak" érzi
  • fáradt
  • nem jó a közérzete
  • izomláz gyötri
  • beszélgetés közben nem néz az edző szemébe
  • edzés után a megszokottnál több ideig tart a nyújtás, levezetés
  • technikailag gyengébb teljesítményt nyújt edzés alatt
  • figyelmetlenebb edzés alatt
  • arcmimikája nem olyan, mint általában
  • nyugalmi pulzusa magasabb
  • testtömege csökkent
  • étvágya megváltozott
  • alacsonyabb a motivációja
  • agresszívan nyilvánul meg
  • csökkent az önbizalma
  • csökkent az étkezés iránti érdeklődés
  • elalvási nehézséggel, alvászavarokkal küzd

Nagyon fontos, hogy az edző felhívja sportolója figyelmét a megfelelő, izotóniás italokkal történő folyadékpótlás jelentőségére és biztosítja az edzés alatti folyamatos (20 percenkénti) folyadékbevitel lehetőségét. Ismeri a szénhidrátfeltöltés technikáját és egy-egy tét nélküli verseny előtt kipróbálja versenyzőjén, hogy megbizonyosodjon annak eredményességéről. Tudja, hogy mekkora szerepet játszik a vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag étkezés, valamint a probiotikumok edzések utáni bevitele. Figyelemmel kíséri a doppinglistán nem szereplő étrend-kiegészítő hatóanyagok lehetséges teljesítményfokozó hatásait és kontrollálja versenyzője étrend-kiegészítését.

A felsoroltak természetesen csak kis részét tudták illusztrálni mindannak a komplex feladatnak, amely az edzőkre hárul a felkészülés hosszú hónapjai, évei során. A sportoló és tréner közötti harmonikus kapcsolat elengedhetetlen feltétele az eredményes felkészülésnek.

 

Javasolt irodalom:

 

 

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

MEGJELENT a \

MEGJELENT a \"Teljesítményfokozó sporttáplálkozás\" című könyv!

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus\" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.