Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Teljesítményfokozás D-vitaminnal

A kutatók az elmúlt évtizedek szakirodalmát áttekintve arra az eredményre jutottak, hogy a D-vitamin direkt módon képes befolyásolni a sportteljesítményt. Képes a a II-es típusú izomrostok méretét és számát is növelni, a vér "D-vitamin szintje" és az össz- és szabad tesztoszteronszintje között is szignifikáns összefüggés mutatható ki ...

A napokban megjelent hírek szerint a magyar orvostársadalom összefogásának eredményeképpen végre megszületett egy a D-vitamin bevitelre vonatkozó szakmai ajánlás, amely „a jelenleg ajánlott D-vitamin-mennyiség közel tízszeresének bevitelét ajánlja felnőtt ember számára a novembertől márciusig terjedő időszakban". Ahogy ez a cikk is kiemeli, az OÉTI oldalán hozzáférhető beviteli ajánlás ettől továbbra is jelentősen elmarad.

Azok számára, akik sporttáplálkozási teamünkkel együtt dolgoznak vagy cikkeimet rendszeresen olvassák, a fenti újdonságnak ható információk már 2009 óta részletekbe menően, szakirodalmi forrásokkal alátámasztottan hozzáférhetőek. A legfrissebb D-vitamin kutatási adatok és beviteli ajánlások, a sportteljesítmény fokozását elősegítő, ergogén étrend-kiegészítési alkalmazások részletei  pedig  elérhetőek lesznek rövidesen megjelenő Teljesítményfokozó sporttáplálkozás című könyvemben. Az alábbiakban ezért a D-vitamin anyagcseréjére, a kielégítő D-vitamin ellátottság betegségek  megelőzésében betöltött szerepére nem térek ki hosszasan.

Elavult nézetek

A hazai dietetikai szakirodalom szerint mesterséges vitamin- vagy ásványianyag-pótlásra nincs szükség, megfelelően összeállított étrend esetén minden tápanyagot a szükséges mennyiségben vihetünk be szervezetünkbe. Mára ezt a felfogást meghaladta az idő: a D-vitamint mint testünkben is szintetizálódó hormonszerű anyagot nem tekinthetjük ilyen értelemben tápanyagnak. A szintézishez szükséges szabad levegőn, napon töltött idő azonban modern életmódunk mellett egyre csökken, ráadásul ez kellő óvatosság nélkül kivitelezve a daganatos megbetegedések kockázatát is  jelentős mértékben növelheti. Az étrendi pótlás azonban neves külföldi szakemberek szerint még D-vitaminban gazdag élelmiszerekkel is lehetetlen - a gomba eredetű D2-vitamin szervezetünkre kifejtett hatása gyengébb, mint a D3-vitaminé, a D3-vitaminban gazdag élelmiszerek, mint a máj, csukamájolaj pedig magas A-vitamin tartalmuk miatt toxikusak. Még kedvezőtlenebb összefüggés, hogy az A-vitamin a D-vitamin élettani hazásainak kifejtődését is gátolhatja. Ezt a vélhetően hibás és kockázatos gyakorlatot az étrenddel történő pótlásra még ma is sokan népszerűsítik, még olyan szaklapokban is, mint  Akadémiai Kiadó által kiadott Orvosi Hetilap. Szerencsére ma már - a széles körben terjesztett téves információval ellentétben - vény nélkül is könnyen beszerezhetőek nagy dózisú D-vitamin-készítmények étrend-kiegészítőként.

Véleményem szerint az ajánlásból eddig ismert részletekkel ellentétben nem csak télen, hanem egész évben, és nem is mindig csak 1500-2000 nemzetközi egység D-vitamin bevitele válhat sok esetben szükségessé. Várható hibái ellenére ez a szakmai társaságok által most megfogalmazott állásfoglalás is hatalmas előrelépés, mivel azóta, amióta a valós D-vitamin-szükségletekre vonatkozó becslések, ideális vérszintek ismertek, több tízezer magyar ember egészsége károsodhatott komolyan a hivatalos felfogás maradiságának következtében. Az érintettek pontos száma nagyon nehezen megbecsülhető: már gyermekkorban meghatározó lehet az életkilátásokra nézve a jó vitaminellátottság, a hiányállapot miatt például combnyaktörésben vagy az oszteoporózis más szövődményeiben, a D-vitamin pótlással megelőzhető rosszindulatú daganatos megbetegedésekben elhunytak száma pedig csak a pótlás általánossá válása után több évvel lesz mérhető.

A D-vitamin és a sportteljesítmény összefüggései

A kutatók az elmúlt évtizedek szakirodalmát áttekintve arra az eredményre jutottak, hogy a D-vitamin direkt módon képes befolyásolni a sportteljesítményt. Ezt az 1950-es évekbeli, a D-vitamin-termelést fokozó UV-fény-kezelések ergogén hatását vizsgáló német irodalom is alátámasztotta, hasonló összefüggésre utaltak a sportolók teljesítményének szezonális változásait vizsgáló felmérések eredményei is. Utóbbiak alapján a sportolók önmagukhoz viszonyítva kiemelkedő teljesítményt akkor nyújtottak, amikor 25-hidroxi-D-vitamin-szintjük a csúcson volt, és ennek esésével teljesítményük is hanyatlott. A megfelelő D-vitamin ellátottság - miként azt rendszeres olvasóink már 2009 óta tudják - nélkülözhetetlen a sportolóban rejlő lehetőségek maximális kibontakoztatásához!

Friss kutatások alapján azt is bátran kijelenthetjük, hogy a vírusos fertőzések, felső légúti megbetegedések, így például az influenzafertőzés és az elégtelen D-vitamin-ellátottság között kimutatott kapcsolatok egyik magyarázata a légúti nyálkahártya „védőfehérjéinek" alultermelése lehet. A D-vitamin ugyanis a széles spektrumú antimikrobiális peptidek génexpresszióját fokozhatja, ami indirekt ergogén hatása lehet a kiegészítésnek!

A D-vitamin a II-es típusú izomrostok méretét és számát is növelni képes, kutatások során pedig idősebb emberekben a 25-hidroxi-D-vitamin plazmakoncentrációja közvetlen összefüggést mutatott a csont- és izomrendszer teljesítményével. Az aktív forma a vázizmok foszfátraktározását is növelte, ezen túlmenően valószínűleg elősegítheti az izom regenerációját a miogén differenciáció fokozásán és az IGF-II-expresszió növelésén, valamint az izomnövekedést gátló myostatin fehérje expressziójának mérséklésén keresztül.

A 25-OH-D-szint és a férfiak össz- és szabad tesztoszteronszintje között is szignifikáns összefüggés mutatható ki, a magasabb 25-OH-D-szint magasabb hormonszinttel  járhat együtt, amely hatás kiegészítéssel is befolyásolhatónak.

A jó D-vitamin-ellátottság vélhetően javíthatja a sportteljesítményt a D-vitamin-hiányos sportolókban, így a sportoló a nyári időszakban, ésszerűen alkalmazott napfürdőzésnek kitéve könnyebben érhet el kiemelkedő eredményeket - de ezt az eredményt úgy tűnik mesterséges pótlással is kiválthatjuk.


D-vitamin - Sportspecifikus kérdések

  • A sportsérülések tekintélyes részét teszik ki a fáradásos, avagy stressztörések. Ezek különösen hosszútávfutóknál jönnek létre, de más sportágakban, valamint táncosok körében is gyakoriak. Hasonló okokra, stressztörésekre vezethető vissza a sportolók hátfájásának egy része is. A fájdalom sokszor műtétet követően sem javul, amelyben a D-vitamin hiányának is szerepe lehet. Szakemberek a stressztörések előfordulását vizsgáló kutatások alapján úgy tartják, ennek egyik - ha nem is a fő - oka a D-vitamin hiánya lehet, amelyet így meg is előzhetnénk a valós  igényeket kielégítő vitaminbevitellel!
  • Lényeges tényező a csonttörések, atlétatriász következtében károsodott csontok és más rokon helyzetek diétás kezelésében egyéb kezelések mellett az étrend és étrend-kiegészítés kielégítő kalcium- és D-vitamin- tartalma is, valamint a kollagénszintézishez is lényeges megfelelő fehérjefogyasztás.

 

Javaslatok D-vitamin-kiegészítésre

A felfedezések fényében elkerülhetetlennek tartom, hogy a sportdietetikusok és sportorvosok a sportolók 25-OH-D-koncentrációját rutinszerűen mérjék, és segítsenek az optimális szint elérésében. Az ehhez szükséges pontos információkhoz Magyarországon kizárólag könyvünkből juthat az érdeklődő szakember. Az általunk közölt információk a nemzetközi sporttáplálkozási szakkönyvek legújabb kiadásait is maguk mögött hagyják, magyar nyelven pedig még soha nem jelent meg hasonló színvonalú kötet a sporttáplálkozás témakörében.

 

 Könyvbemutató

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.