Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Férfiak és nők energiafelhasználása: van különbség?

Évtizedeken keresztül úgy gondolták, hogy közepesen intenzív fizikai terhelés során a férfiak és nők energiafelhasználása megegyezik. Az utóbbi években azonban egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy ez nem így van. A nők egy megterhelő edzés alatt több zsírt, kevesebb fehérjét, ill. szénhidrátot használnak fel, mint az erősebbik nem képviselői. A férfiak izomtömege és izomereje gyorsabban fejlődik rezisztencia tréning hatására.

Az izmok tömege, ereje és működése számos tényező, például a táplálkozás, életkor, hormonok, mozgásprogram, stb. befolyása alatt áll. Mindemellett az egyénre jellemző izomrost-típusok száma és aránya, bizonyos betegségek, izomerő hanyatlás, nőknél a menopauza, férfiaknál az andropauza is jelentős változásokat eredményezhet az anyagcsere-folyamatokban.   

Alapvetően kétféle gyors és egyféle lassú izomrost különíthető el egymástól. A férfiak karhajlító izma (m. biceps brachii) lényegesen több lassú rostot hordoz, mint a nőké. Ugyanakkor a négyfejű combfeszítő izom külső alkotórésze, a m. vastus lateralis nők esetében több lassú rosttal van „felfegyverkezve", mint a férfiaké, akiknél viszont lényegesen több a gyors rost ezen az izomterületen. A különbségeknek energiafelhasználás szempontjából is van jelentősége: a lassú rostok főként a zsírokból fedezik a működésükhöz szükséges energiát, ezzel szemben a gyors rostok a szénhidrátokból, fehérjékből töltekeznek. 

Az életkor előrehaladtával a lassú és gyors izomrostok aránya megváltozik, amely az izomerő hanyatlásának köszönhető. Ennek hatására csökken a gyors izomrostok mérete és a lassú rostok kezdenek mindinkább dominálni.

Működő izmaink az energiát zömmel zsírokból és szénhidrátokból szerzik, mindössze kis mennyiséget kapnak fehérjékből. A nők izomzata 62%-ban, a férfiaké 43%-ban használ fel zsírokat. Emellett a szénhidrátok felhasználása a férfiak szervezetében mutat lényegesen magasabb arányt. 

Tarnopolsky és munkatársai 1995-ben végzett vizsgálatai szerint a férfi sportolók körében jön létre számottevő teljesítményfokozó hatás a szénhidrátfeltöltő diéta után. A szénhidrát bevitel 75%-os emelése edzés előtt mintegy 45%-al fokozta az izmok glikogén-ellátottságát, amely összességében 43%-os javulást eredményezett a teljesítményben, férfiak körében. A kedvező változások nőknél nem jelentkeztek. Vagyis extra mennyiségű, arányú szénhidrátbevitel nem módosít a sportteljesítményen, nők esetében.

Mindemellett az állóképességi edzés, ill. verseny alatt a folyamatos szénhidrátpótlás mindkét nemnél kedvezően hat a teljesítményre, a fáradtságérzet jelentkezése és a következményes teljesítményhanyatlás később jelentkezik.

Az élsportoló, ill. aktív szabadidő-sportoló férfiak és nők között számos különbség figyelhető meg az energiafelhasználásban, amely az eltérő izomrost felépítésnek, hormonoknak, öregedési folyamatoknak tulajdonítható. A férfiak szervezete jóval több szénhidrátot használ fel, ellentétben a női szervezettel, amely több zsírt használ fel az izommunka során.

A maximális sportteljesítmény eléréséhez és megtartásához nélkülözhetetlen tehát a megfelelő energia-ellátás. Emellett természetesen léteznek olyan természetes növényi hatóanyagok, amelyek szintén segítik az energiaellátást. Ide tartozik a ginzeng gyökér is, amely méltó kiegészítője lehet a sportolók táplálkozásának, férfiaknál és nőknél egyaránt.

 

Irodalom:
A.C. Maher and Mark A. Tarnopolsky (2008): Nutritional Implications of Sex and Age Differences in Energy Metabolism, in: Sports Nutrition, 2008., CRC Press, Taylor and Francis Group

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.