Teljesítményfokozás

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Röviden a sporttáplálkozásról: \"a sporttáplálkozás ismertetéséhez pontosabban tisztáznunk kell, mit értünk sport alatt, mivel a sport fogalmának értelmezésétől függ, hogy a sporttáplálkozásnak mi a feladata. Más javaslatokat ad a dietetikus vagy a sportorvos, ha a sportot magát egészségmegőrzés-centrikus megközelítésben értelmezi, és mást javasol, ha a sportot a teljesítmény oldaláról szemléli. A teljesítményfokozó sporttáplálkozás ezen az utóbbin, vagyis a teljesítménycentrikus megközelítésen alapul.\" Teljes cikk megtekintés

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

Férfiak és nők energiafelhasználása: van különbség?

Évtizedeken keresztül úgy gondolták, hogy közepesen intenzív fizikai terhelés során a férfiak és nők energiafelhasználása megegyezik. Az utóbbi években azonban egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy ez nem így van. A nők egy megterhelő edzés alatt több zsírt, kevesebb fehérjét, ill. szénhidrátot használnak fel, mint az erősebbik nem képviselői. A férfiak izomtömege és izomereje gyorsabban fejlődik rezisztencia tréning hatására.

Az izmok tömege, ereje és működése számos tényező, például a táplálkozás, életkor, hormonok, mozgásprogram, stb. befolyása alatt áll. Mindemellett az egyénre jellemző izomrost-típusok száma és aránya, bizonyos betegségek, izomerő hanyatlás, nőknél a menopauza, férfiaknál az andropauza is jelentős változásokat eredményezhet az anyagcsere-folyamatokban.   

Alapvetően kétféle gyors és egyféle lassú izomrost különíthető el egymástól. A férfiak karhajlító izma (m. biceps brachii) lényegesen több lassú rostot hordoz, mint a nőké. Ugyanakkor a négyfejű combfeszítő izom külső alkotórésze, a m. vastus lateralis nők esetében több lassú rosttal van „felfegyverkezve", mint a férfiaké, akiknél viszont lényegesen több a gyors rost ezen az izomterületen. A különbségeknek energiafelhasználás szempontjából is van jelentősége: a lassú rostok főként a zsírokból fedezik a működésükhöz szükséges energiát, ezzel szemben a gyors rostok a szénhidrátokból, fehérjékből töltekeznek. 

Az életkor előrehaladtával a lassú és gyors izomrostok aránya megváltozik, amely az izomerő hanyatlásának köszönhető. Ennek hatására csökken a gyors izomrostok mérete és a lassú rostok kezdenek mindinkább dominálni.

Működő izmaink az energiát zömmel zsírokból és szénhidrátokból szerzik, mindössze kis mennyiséget kapnak fehérjékből. A nők izomzata 62%-ban, a férfiaké 43%-ban használ fel zsírokat. Emellett a szénhidrátok felhasználása a férfiak szervezetében mutat lényegesen magasabb arányt. 

Tarnopolsky és munkatársai 1995-ben végzett vizsgálatai szerint a férfi sportolók körében jön létre számottevő teljesítményfokozó hatás a szénhidrátfeltöltő diéta után. A szénhidrát bevitel 75%-os emelése edzés előtt mintegy 45%-al fokozta az izmok glikogén-ellátottságát, amely összességében 43%-os javulást eredményezett a teljesítményben, férfiak körében. A kedvező változások nőknél nem jelentkeztek. Vagyis extra mennyiségű, arányú szénhidrátbevitel nem módosít a sportteljesítményen, nők esetében.

Mindemellett az állóképességi edzés, ill. verseny alatt a folyamatos szénhidrátpótlás mindkét nemnél kedvezően hat a teljesítményre, a fáradtságérzet jelentkezése és a következményes teljesítményhanyatlás később jelentkezik.

Az élsportoló, ill. aktív szabadidő-sportoló férfiak és nők között számos különbség figyelhető meg az energiafelhasználásban, amely az eltérő izomrost felépítésnek, hormonoknak, öregedési folyamatoknak tulajdonítható. A férfiak szervezete jóval több szénhidrátot használ fel, ellentétben a női szervezettel, amely több zsírt használ fel az izommunka során.

A maximális sportteljesítmény eléréséhez és megtartásához nélkülözhetetlen tehát a megfelelő energia-ellátás. Emellett természetesen léteznek olyan természetes növényi hatóanyagok, amelyek szintén segítik az energiaellátást. Ide tartozik a ginzeng gyökér is, amely méltó kiegészítője lehet a sportolók táplálkozásának, férfiaknál és nőknél egyaránt.

 

Irodalom:
A.C. Maher and Mark A. Tarnopolsky (2008): Nutritional Implications of Sex and Age Differences in Energy Metabolism, in: Sports Nutrition, 2008., CRC Press, Taylor and Francis Group

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

MEGJELENT a \

MEGJELENT a \"Teljesítményfokozó sporttáplálkozás\" című könyv!

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus\" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.