Teljesítményfokozás

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

C-vitamin (aszkorbinsav)

A C-vitamin (aszkorbinsav) a fogak, fogíny, erek egészségéért felel. Hiányában a sebek rosszabbul gyógyulnak, és könnyen alakulnak ki véraláfutások is

A C-vitamin (aszkorbinsav) a fogak, fogíny, erek egészségéért felel. Hiányában a sebek rosszabbul gyógyulnak, és könnyen alakulnak ki véraláfutások is (a C-vitamin szükséges a kollagént stabilizáló hidroxiprolin és hidroxilizin aminosavak poszttranszlációs kialakításához). Az íny begyulladhat, aminek kezelés nélkül a fogak kihullása is a következménye lehet. Nélkülözhetetlen bizonyos hormonok szintéziséhez, elősegíti a vasfelszívódást a bélrendszerből azáltal, hogy a ferriont (Fe3+) fölszívódásra alkalmas ferroionná (Fe2+) redukálja a gyomor savas közegében. C-vitamin a gyümölcsökben, zöldségekben található nagyobb mennyiségben, 60-150 mg körül javasolt naponta fogyasztani belőle, a felesleg a vizelettel távozik. A kutatók mostanság 100-200 mg/nap-os bevitelt javasolnak.

Ez megközelítőleg az egészséges táplálkozással, bőséges zöldség- és gyümölcsfogyasztással bevihető mennyiség, az 1000 mg/nap feletti fogyasztást azonban már nem ajánlják (Levine 1999). 3000 mg/nap-os bevitel felett a fölszívódásban részt vevő transzport telítődése miatt hasmenés és más gastrointestinalis panaszok jelentkezhetnek. Nem kizárható magas bevitel, erre való hajlam és elégtelen folyadékfogyasztás mellett a fokozott oxalátkiválasztás és vesekőképződés, oxalátnephropathia sem. Rágó- vagy pezsgőtabletta, feloldott por formájában oldatban fogyasztva a fogzománc károsodása is létrejöhet. A kiegészítés az edzésadaptációt ronthatja. Potenciális prooxidánsként az önmagában, más antioxidánsok nélkül felemelt bevitel a szervezetre kedvezőtlenül hathat. Az Új Tápanyagtáblázat 2000 mg/nap-ban rögzíti a C-vitamin-bevitel felső határát felnőtteknél, de alapvetően nem tér el a korábban ajánlott mennyiségektől (90 mg/nap felnőtteknek), míg ugyanitt a sportolóknak ajánlott napi bevitel 100-500 mg/nap. Néhány adat arra utal, hogy a C-vitamin elősegíti a hőséghez való akklimatizálódást (Beek 1991), ami kedvező lehet a világ különböző, a magyarországinál melegebb éghajlatú helyein tartott állóképességi versenyeken részt vevő sportolók számára.

Szükséglete:

  • 60-100 mg/nap,
  • sportolók esetében 200-500-1000 mg/nap-os igényt is feltételeznek

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

ÚJ KÖNYV: Sportágspecifikus sporttáplálkozás

Az új, Sportágspecifikus sporttáplálkozás című könyvben a MOB által kiválasztott 21 sportágra kidolgozott részletes javaslatok (étrend-kiegészítés, étrendi minták, gyakorlati útmutató, javasolt és kerülendő élelmiszerek stb.), teljesítményfokozás, utazási tanácsok, sport hőségben és hidegben, izomtömeg növelés, befogyasztás, az étrend időzítése, sportitalok, szénhidrát töltési technikák, biológiai ritmusok és számos más, praktikus, gyakorlatias téma található. Teljes cikk megtekintés

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.