Teljesítményfokozás

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Sportolók SPORTTÁPLÁLKOZÁSI, TELJESÍTMÉNYFOKOZÁSI támogatása

Röviden a sporttáplálkozásról: \"a sporttáplálkozás ismertetéséhez pontosabban tisztáznunk kell, mit értünk sport alatt, mivel a sport fogalmának értelmezésétől függ, hogy a sporttáplálkozásnak mi a feladata. Más javaslatokat ad a dietetikus vagy a sportorvos, ha a sportot magát egészségmegőrzés-centrikus megközelítésben értelmezi, és mást javasol, ha a sportot a teljesítmény oldaláról szemléli. A teljesítményfokozó sporttáplálkozás ezen az utóbbin, vagyis a teljesítménycentrikus megközelítésen alapul.\" Teljes cikk megtekintés

Kiemelt linkek

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

Tudtad? EPO-dopping legálisan?

A vér oxigénszállító képessége a sportteljesítmény meghatározó tényezője, a teljesítményt jelentősen korlátozhatja illetve fokozhatja ennek értéke. A vér oxigénszállító képessége illegális saját vagy idegen vér beadásával, magaslati edzőtáborokkal, továbbá hypoxiás kezelésekkel (az oxigénhiány fokozza az EPO- termelést), valamint az illegális, ám olcsó vérképzésfokozó hatású mesterséges eritropoetinnel (EPO, eritropoetin: vérképzést [erythropoesis] elősegítő hormon) és rokon vegyületeivel is növelhető. Teljes cikk megtekintés

Adaptogének és az edzésterhelés

Adaptogének és az edzésterhelés

Talán kevesen gondolnak bele abba a ténybe, hogy valójában az élsport és az aktív szabadidősport edzései nem csupán fizikai, hanem lelki és szellemi megmérettetést is jelentenek. A szervezet a terhelésre stressz-választ alakít ki. Az adaptogén vegyületek képesek a stressz-reakciót enyhíteni, az edzések utáni regenerációt gyorsítani. Teljes cikk megtekintés

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Ekdiszteroidok az étrend-kiegészítésben – legális „dopping”?

Az ekdiszteroid-vegyületekről ismert, hogy a rovarok fejlődésére és átalakulására ható hormonok találhatóak közöttük. Már a már az is köztudott, hogy a növények nagy változatosságban szintetizálnak ilyen anyagokat a rovarok elleni védekezés céljából. Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

Nyomtat Küldés

C-vitamin (aszkorbinsav)

A C-vitamin (aszkorbinsav) a fogak, fogíny, erek egészségéért felel. Hiányában a sebek rosszabbul gyógyulnak, és könnyen alakulnak ki véraláfutások is

A C-vitamin (aszkorbinsav) a fogak, fogíny, erek egészségéért felel. Hiányában a sebek rosszabbul gyógyulnak, és könnyen alakulnak ki véraláfutások is (a C-vitamin szükséges a kollagént stabilizáló hidroxiprolin és hidroxilizin aminosavak poszttranszlációs kialakításához). Az íny begyulladhat, aminek kezelés nélkül a fogak kihullása is a következménye lehet. Nélkülözhetetlen bizonyos hormonok szintéziséhez, elősegíti a vasfelszívódást a bélrendszerből azáltal, hogy a ferriont (Fe3+) fölszívódásra alkalmas ferroionná (Fe2+) redukálja a gyomor savas közegében. C-vitamin a gyümölcsökben, zöldségekben található nagyobb mennyiségben, 60-150 mg körül javasolt naponta fogyasztani belőle, a felesleg a vizelettel távozik. A kutatók mostanság 100-200 mg/nap-os bevitelt javasolnak.

Ez megközelítőleg az egészséges táplálkozással, bőséges zöldség- és gyümölcsfogyasztással bevihető mennyiség, az 1000 mg/nap feletti fogyasztást azonban már nem ajánlják (Levine 1999). 3000 mg/nap-os bevitel felett a fölszívódásban részt vevő transzport telítődése miatt hasmenés és más gastrointestinalis panaszok jelentkezhetnek. Nem kizárható magas bevitel, erre való hajlam és elégtelen folyadékfogyasztás mellett a fokozott oxalátkiválasztás és vesekőképződés, oxalátnephropathia sem. Rágó- vagy pezsgőtabletta, feloldott por formájában oldatban fogyasztva a fogzománc károsodása is létrejöhet. A kiegészítés az edzésadaptációt ronthatja. Potenciális prooxidánsként az önmagában, más antioxidánsok nélkül felemelt bevitel a szervezetre kedvezőtlenül hathat. Az Új Tápanyagtáblázat 2000 mg/nap-ban rögzíti a C-vitamin-bevitel felső határát felnőtteknél, de alapvetően nem tér el a korábban ajánlott mennyiségektől (90 mg/nap felnőtteknek), míg ugyanitt a sportolóknak ajánlott napi bevitel 100-500 mg/nap. Néhány adat arra utal, hogy a C-vitamin elősegíti a hőséghez való akklimatizálódást (Beek 1991), ami kedvező lehet a világ különböző, a magyarországinál melegebb éghajlatú helyein tartott állóképességi versenyeken részt vevő sportolók számára.

Szükséglete:

  • 60-100 mg/nap,
  • sportolók esetében 200-500-1000 mg/nap-os igényt is feltételeznek

Kapcsolodó cikkek

Teljesítményfokozás

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus / DOKK

A most induló – és rendszeresen aktualizált és feljesztett – „Doppingmentes Étrend-kiegészítő Katalógus” (DOKK) célja a legenyhébb megfogalmazás szerint is kaotikus, ellentmondásos étrend-kiegészítő világban támogatást nyújtani az ez iránt érdeklődőknek. A katalógusban szereplő étrend-kiegészítők gyártók által és az ő felelőségükkel a rendelkezésünkre bocsátott igazoló dokumentumai NAGY BIZTONSÁGGAL igazolják,hogy a felsorolt étrend-kiegészítők használata során a MINIMÁLIS A KOCKÁZATA A VÉTLEN DOPPINGOLÁSNAK! Teljes cikk megtekintés

MEGJELENT a \

MEGJELENT a \"Teljesítményfokozó sporttáplálkozás\" című könyv!

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus\" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.