Zsírok (lipidek)

A zsírpótlás szerepe sportolói szempontból

 

Az izomrostok közötti zsírraktárak feltöltésére a válogatott sportolónak nélkülözhetetlen szüksége van Teljes cikk megtekintés

Könyvajánló, újdonság: Teljesítményfokozó sporttáplálkozás

 

Hazánkban a sporttáplálkozásban - ahogy a sporttudomány más témaköreiben is - az egészségcentrikus megközelítés terjedt el, pedig ezen szemléletet az alkalmazott gyakorlat sok esetben a sportoló egészségének megóvása érdekében is cáfolja! Ez az „egészségcentrikus" szemlélet - az egészség mint cél - tudathasadásos helyzetet eredményez. Teljes cikk megtekintés

Zsírsavfelhasználás izommunka alatt

 

Számos vizsgálat foglalkozott az izommunka alatti zsírsavfelhasználással, melyek fókuszában a mozgás időtartama és intenzitása állt Teljes cikk megtekintés

Melyek a növényi eredetű zsírsavak?

 

Azon zsírsavak összességét értjük rajta, amelyek a növények, ill. növényi eredetű ételek alkotórészei Teljes cikk megtekintés

Mi a CLA?

 

Más néven konjugált linolsav Teljes cikk megtekintés

Mit nevezünk esszenciális zsírsavaknak?

 

Azon zsírsavak, amelyeket a szervezetünk nem tud nélkülözni, mivel nem képes előállítani, és jelentős biológiai funkciót töltenek be Teljes cikk megtekintés

Mi a DHA és EPA?

 

A dokozahexaénsav (DHA) és eikozapentaénsav (EPA) nemzetközi rövidítése Teljes cikk megtekintés

Zsírsavak felosztása, jellemzői

 

Zsíroknak nevezzük a glicerinnek és a zsírsavaknak vegyületeit. Teljes cikk megtekintés

Zsírok emésztése, felszívódása

 

A zsírok emésztése a vékonybélben kezdődik, ebben a legfontosabb a pancreas-lipáz nevű enzim szerepe Teljes cikk megtekintés

Zsíranyagcsere

 

A zsírok (lipidek) közös tulajdonsága, hogy vízben oldhatatlanok, zsíroldószerekben viszont jól oldódnak, ezért ún. apoláros vegyületeknek tekintjük őket Teljes cikk megtekintés

Koleszterin

 

Ha már koleszterinről beszélünk, arról feltétlenül említést kell tenni, hogy számos változata létezik, mely vegyületek sűrűségük alapján különíthetők el Teljes cikk megtekintés

Élelmiszerek, ételek zsírtartalma

 

Ki gondolná, hogy a marhahús közel 60 %-ban telített, és 40 %-ban – a kedvező egyszeresen – telítetlen zsírsavat rejti magában Teljes cikk megtekintés

Zsírraktárak a szervezetben

 

Az emberi szervezet az energia jelentős részét zsírok formájában raktározza zsírcseppekbe zárva, észter formájában, melynek neve triglicerid. Teljes cikk megtekintés

Vajat vagy margarint fogyasszunk?

 

Az átlagos margarinban meglehetősen sok adalékanyag és állományjavító található, melyek hosszútávon nem kedveznek. Teljes cikk megtekintés

Mi a lecithin?

 

Más néven foszfatidilkolin Teljes cikk megtekintés

Mi az MCT?

 

A trigliceridek egy csoportja általában 6 vagy 12 szénatomot tartalmazó közepes láncú zsírsavak (Middle Chain Triglicerids) Teljes cikk megtekintés

Mit nevezünk adiponektinnek?

 

A zsírsejtek belsejében található hormon, amely a zsír- és szénhidrát-anyagcsere szabályozásában vesz részt, az energiabeviteltől teljesen függetlenül Teljes cikk megtekintés

Melyek az állati eredetű zsírsavak?

 

Azon zsírsavak összességét értjük rajta, amelyek az állati eredetű ételek alkotórészei Teljes cikk megtekintés

Sporttáplálkozás

 

A megfelelően időzített, adekvát táplálkozással és folyadékpótlással megvalósítható a maximális sportteljesítmény és az edzés, ill. verseny utáni gyors regeneráció. Teljes cikk megtekintés

Bejelentkezés

Regisztrálok Elfelejtettem a jelszavam

Szavazás

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Miről olvasnál a SPORTORVOS.HU oldalon?

Kérünk, hogy válassz a felsorolt témák közül (akár többet is), amiről szeretnél olvasni portálunkon!









Szavazás

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Szerinted melyik a leghatásosabb regenerációs technika?

Az edzés és regeneráció szoros kölcsönhatásban áll egymással. Ha a tréning magas intenzitást igényel vagy hosszú ideig tart, akkor több időre van szükség a szervezet energiaszintjének helyreállításához, az izmok-, szervek-, szövetek-, sejtek- működésbeli restaurációjához és nem utolsó sorban a lelki folyamatok egyensúlyba hozásához.